در حال خواندن
یک تلکام و دیگر هیچ!
0

به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه تلکام این نمایشگاه که از سال ۱۳۷۹ کار خود را آغاز کرده است، در ابتدا با نظر به نقش مهم و اثرگذار ارتباطات و فناوری اطلاعات در عصر حاضر شکل گرفت.

برگزارکنندگان این نمایشگاه همواره سعی کرده‌اند باتوجه به جایگاه خاص و پراهمیت نمایشگاه‌های بین المللی در آشنا کردن صاحبان صنایع، پژوهشگران و دست اندرکاران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری روز جهان و همچنین به‌منظور معرفی توان  توسعه و پتانسیل کشور در زمینه مخابرات و  اطلاع رسانی هر ساله نمایشگاه ایران تلکام را با جدیت برگزار کنند.

ایران تلکام در ابتدا با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه‌های ج.ا.ایران و سازمان توسعه تجارت و حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آغاز به کار کرد و البته همچنان هم با همت همین نهادها هر ساله در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

اما با وجود اینکه نمایشگاه ایران تلکام می‌توانست با توجه به پتانسیل بالای کشورمان در منطقه در زمینه ICT حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، اما این امر هنوز محقق نشده است و نمایشگاه تلکام به رویدادی تکراری تبدیل شده که حتی نسبت به دیگر نمایشگاه‌های منطقه هم چندان تاثیرگذار نیست.

برای بررسی بهتر و بیشتر اینکه معمولا چه چیزی در نمایشگاه‌های معتبر جهان و منطقه ارایه می‌شود و مقایسه تلکام با این نمایشگاه‌ها، نگاهی گذرا به چند و چون فعالیت‌های نمایشگاه‌های مهم حوزه فناوری در گوشه و کنار جهان انداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

نادر نینوایی-

نمایشگاه GSM بارسلون

بی‌شک یکی از محبوبترین نمایشگاه‌های مرتبط با ICT که هر ساله ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند را به اسپانیا می‌کشاند نمایشگاه GSM بارسلونا است. نمایشگاه  GSMکه به عنوان بزرگترین نمایشگاه عرضه گوشی‌های موبایل شناخته می‌شود چند سالی است که با تغییر نام به نام GSM3 شناخته می‌شود.

نمایشگاه GSM هر ساله شاهد حضور مشهورترین برندهای صنعت موبایل از سراسر جهان است و مدیران مطرح کمپانی‌های سازنده گوشی، سازندگان اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و فروشندگان شناخته شده برندهای مطرح موبایل هر ساله در این نمایشگاه حضور می‌یابند تا در رقابتی فشرده هر یک به نحوی گوشی‌های جدیدی را که ساخته شده و به بازار عرضه شده‌اند به مردم جهان معرفی کرده و سهم بزرگتری از بازار موبایل را به خود اختصاص دهند. علاوه بر این چند سالی است که در نمایشگاه بارسلون اپراتورهای مطرح موبایل نیز حاضر شده و به معرفی فناوری‌های جدیدی که برای بهبود ارتباطات از طریق موبایل ارایه می‌دهند، مثل فناوری‌های نسل‌های جدید موبایل و قابلیت‌های آنها می‌پردازند.

کنگره جهانی موبایل بارسلون در واقع بزرگترین نمایشگاه ترکیبی جهان برای صنعت تلفن همراه است و البته یک کنفرانس برای مدیران برجسته به نمایندگی اپراتور تلفن همراه، تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند، ارائه دهندگان تکنولوژی، فروشندگان و صاحبان محتوا هم در آن در نظر گرفته شده است.

نمایشگاه موبایل بارسلون در طول این سال‌ها آنقدر برای صاحبان برند تلفن همراه با اهمیت شده است که گاه کمپانی‌های مشهوری مثل اپل و سامسونگ حتی اگر محصولشان آماده روانه به بازار بوده ترجیح داده‌اند صبر کرده و از محصول خود در نمایشگاه موبایل بارسلون رونمایی کنند، چرا که این نمایشگاه با حضور خبرنگاران از سراسر جهان و البته طرفداران و خریداران عمده گوشی‌های هوشمند از جای جای زمین فرصتی استثنایی برای ارایه محصولات برای آنها به شمار می‌رود.

هر چه که هست برخلاف رسم همیشگی و مرسوم ما ایرانی‌ها نمایشگاه بارسلون محلی برای فروش محصول و جمع‌آوری کاتالوگ نیست و بعد خبری بسیار وسیعی در سراسر جهان دارد.

نمایشگاه جیتکس دبی

همانطور که می‌دانید جیتکس بزرگ‌ترین جشنواره کامپیوتر و ICT در خاورمیانه است که هر ساله در دبی برگزار می‌شود. این نمایشگاه در زمینه نمایشگاه‌های حوزه IT رتبه یک در منطقه خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا را در اختیار خود دارد و هرساله چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت از ۶۵ کشور جهان در آن حضور می‌یابند.

نمایشگاه Gitex ، هرساله در کشور امارات متحده عربی و در شهر دبی برگزار می‌شود. این نمایشگاه امسال سی‌وچهارمین دوره خود را برگزار خواهد کرد.

نمایشگاه “Gitex” که از اختصار نام “Gulf Information Technology Exhibition” یا نمایشگاه فناوری اطلاعات خلیج به وجود آمده است، در مدت پنج روز در مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار و با تمرکز بر شاخه‌هایی مثل مدیریت الکترونیک در اقتصاد دانش محور، تجارت الکترونیک و البته با برگزاری چندین کنفرانس در حوزه‌های مختلف ICT برگزار می‌شود.

این نمایشگاه اگر چه مثل نمایشگاه‌های بارسلون و لاس‌وگاس ابعاد جهانی ندارد، اما به دلیل حضور بسیاری از عرضه‌کنندگان محصولات الکترونیک در خاورمیانه با حضور گسترده برندهای مشهوری همچون مایکروسافت همراه است. علاوه بر این از آنجا که امارات متحده عربی برخلاف کشور ما با مشکلات ناشی از تحریم روبه‌رو نیست و با توجه بر سرمایه‌گذاری‌های هنگفت این کشور روی IT به قطبی مهم برای ارایه محصولات ICT در خاورمیانه تبدیل شده است.

جیتکس امروزه با داشتن نماینده انحصاری در ایران حتی توانسته است توجه بخش بزرگی از سرمایه‌داران ایرانی و فعالان حوزه ICTکشورمان را هم به نمایشگاه خود جلب کند.

نمایشگاه IFA برلین

IFA  یکی از نمایشگاه‌های مطرح در دنیای فناوری به شمار می‌رود، این نمایشگاه هرساله تعداد قابل توجهی از طرفداران فناوری را از جای جای جهان به  آلمان می‌کشاند و در این سال‌ها بسیار مورد توجه فعالان حوزه فناوری قرار گرفته است.

نمایشگاه IFA برلین در واقع در شمار قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعت الکترونیک در جهان شناخته می‌شود که از سال ۱۹۲۴ تاکنون هر ساله در آلمان برگزار شده است و چیزی نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارد.

IFA  مخفف Internationale Funkausstellung Berlin که به معنی نمایشگاه بین‌المللی رادیو برلین است. این نمایشگاه در ابتدا مختص عرضه لوازم مخابراتی بود، اما به مرور سازندگان محصولات الکترونیکی مصرفی هم به جمع  شرکت کنندگان آن اضافه شدند.

در سال‌های گذشته این نمایشگاه میزبان چیزی بین ۲ هزار تا یک هزار و ۲۰۰ شرکت از چهل کشور جهان بوده است و برندهای مشهوری همچون سامسونگ، ایسوس، سونی، ال جی، فیلیپس، اپسون، شارپ، توشیبا و پاناسونیک به صورت مرتب در آن شرکت کرده‌اند.

جالب است بدانید که بسیاری از اولین‌های حوزه فناوری برای نخستین بار در این نمایشگاه رونمایی شده‌اند که از آن جمله می‌توان به رونمایی از اولین دستگاه ضبط صوت قابل حمل و رونمایی از اولین تلویزیون لامپ تصویر دار جهان در نمایشگاه برلین اشاره کرد.

در سال‌های اخیر در موعد برگزاری این نمایشگاه به مرکز توجه مردم و رسانه‌ها تبدیل می‌شود و بازدید کنندگان تجاری بسیاری از صد کشور جهان را به این نمایشگاه می‌کشاند. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از محصولات الکترونیکی و لوازم خانگی برقی از جمله ماشین‌های لباسشویی، یخچال و تلویزیون عرضه می‌شوند. البته در این میان نباید از گجت‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز غافل شد که بخشی بزرگی در این سال‌ها در نمایشگاه برلین به خود اختصاص داده‌اند.

نمایشگاه CES آمریکا

نمایشگاه بین‌الملی CES درواقع مخفف سه کلمه انگلیسی Consumer Electronics Show  به معنای نمایش قابل فروش محصولات الکترونیک است. این نمایشگاه که از سال ۱۹۶۷ کار خود را آغاز کرده است. کار اصلی‌اش عرضه نوآوری‌ها در زمینه فناوری‌های نوین الکترونیکی است. نمایشگاه  CESدر هفت ژانویه هر سال (نوزدهم دی ماه) شروع به کار می‌کند. محل کنونی این نمایشگاه در درۀ لاس وگاس ایالت نوادا در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. نکته جالب توجه درباره این نمایشگاه این است که این نمایشگاه بازید برای عموم ندارد و فقط با مجوز می‌توان وارد آن شد.

نمایشگاه میان‌کشوری CES انجمنی جهانی برای افرادی است که می‌خواهند در صنعت فناوری به پیشرفت و شکوفایی دست یابند و خود را به دنیا و مشتاقان فناوری معرفی کنند. این نمایشگاه هر ساله در لاس وگاس برگزار می‌شود که بیش از ۴۰ سال به عنوان مکانی تائید شده به مبتکران و فناوری‌های موفق خدمت کرده است. برگزار کنندگان این نمایشگاه معتقدند CES سکوی جهانی معرف و پذیرای ابتکارات نسل‌های آینده در بازار بوده و خواهد بود.

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر بیش از ۳۵۰۰ شرکت‌کننده از این نمایشگاه میان‌کشوری به عنوان ویترین خود بهره می‌برند که از این میان می‌توان به تولیدکنندگان، طراحان، تأمین‌کنندگان بخش سخت‌افزاری فناوری، سیستم انتقال فناوری اطلاعات و فراتر از آن صد و پنجاه هزار شرکت‌کننده از ۱۴۰ کشور مختلف جهان اشاره کرد.

ازآنجا ‌که این گردهمایی نماینده‌ صنعت ۲۸۰ میلیارد دلاری تجهیزات الکترونیکی در امریکاست و توسط انجمن تجهیزات الکترونیکی مصرف‌کنندگان و انجمن تجاری فناوری، تولید و پشتیبانی می‌شود، توانسته توجه سران تجاری و ایده پردازان پیشکسوت را به میز خطابه جلب کند که پشت آن مسایل مرتبط با این صنعت مورد بحث قرار می‌گیرند.

با توجه به آنچه درباره CES به آن اشاره شد باید گفت این نمایشگاه بین‌المللی از هر لحاظ یک سرو گردن از نمونه‌های مشابه خود بالاتر است و طبیعی است که نمایشگاه‌ تلکام و جیتکس به هیچ عنوان با آن قابل مقاسیه نیستند و باید گفت عرصه رقابت جهانی جای نمایشگاه‌های کوچکی مثل تلکام و جیتکس نیست.

شاید در بهترین وضعیت باید گفت که تلکام می‌تواند در عرصه منطقه‌ای با نمایشگاه‌های کشورهای منطقه رقابت داشته باشد.

جمع‌بندی

با نگاهی گذرا به آنچه در نمایشگاه ایران تلکام هر ساله اتفاق می‌افتد و با مقایسه آن با نمونه‌های موفق خارج به روشنی در می‌یابیم که ما در اجرای یک نمایشگاه با محوریت IT و ICT در مسیر درستی قرار نداریم چرا که از زمانی که دو نمایشگاه تلکام و الکامپ هر دو در یک زمان برگزار می‌شدند بارقه های امیدی در جهت موفقیت منطقه‌ای به منظور جذب شرک‌های خارجی و معتبر دیده می‌شد، اما از زمانی که این دو نمایشگاه به دلایلی نامشخص از یکدیگر جدا شدند مجددا مسیر رو به جلوی آن به درجا زدن معطوف شد و از این سال تا سال بعد هیچ اتفاق ملموسی در جهت افزایش کیفیت حضور شرکت‌های بین المللی و شناخته شده در آن مشاهده نمی‌شود.

اگر برندهای بزرگ در نمایشگاه‌های معتبر جهان به معرفی محصولات جدید خود و تبلیغات وسیع در حضور رسانه‌ها می‌پردازند و حتی نمایشگاهی مثل CES آمریکا افراد عادی را به نمایشگاه راه نمی‌دهد، ایران تلکام و سایر نمایشگاه‌های حوزه فناوری در ایران بیشتر پاتوقی برای گردش دانش‌آموزان و پر کردن اوقات فراغت و گرفتن کاتالوگ شهروندان تهرانی هستند.

در این میان به نظر می‌رسد اگر مسوولان وزارت ارتباطات هم در فرصت اندک حضورشان نمی‌توانند با محصولات ساخته شرکت‌های خصوصی به درستی آشنا شده و یا با خصوصی‌ها اندکی تعامل کنند.

شاید امروزه با توجه به اینکه برجام نیز در حال پیاده‌سازی است و علا تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها رو به کاهش گذاشته، عاقبت وقت آن شده باشد که برگزارکنندگان ایران تلکام با نگاهی دقیق‌تر به آنچه که در جهان در حال وقوع است اندکی به خود آمده و با نگاهی روشن‌بینانه‌تر نمایشگاه تلکام سال‌های آینده را برگزار کنند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر