در حال خواندن
کارتخوان‌های کسلز در ایران تولید می‌شود
0

دستگاه‏‌های کارتخوان کمتر از یک دهه است که پا به اقتصاد ایران گذاشته و با ورود آنها، شیوه خرید و فروش به شدت تغییر کرده است؛ آنچنان که به نوعی توانسته اسکناس را از گردونه رقابت خارج کند. به جرات می‌توان گفت این دستگاه‌ها یکی از پرکاربردترین ابزارهای بانکی در ایران است، به گونه‌ای که تعداد پوزهای داخل ایران به تنهایی با جمع پایانه‌های فروش در چند کشور اروپایی برابری می‌کند.

شرکت تایوانی کسلز (castles) یکی از شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های کارتخوان و فناپ تنها نماینده انحصاری این شرکت در ایران است. دستگاه‌های این شرکت سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند. کسلز در سال ۱۹۹۳ در تایوان تاسیس شده و حدود ۱۰ شعبه در کشورهایی نظیر چین، سنگاپور، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا، برزیل، مکزیک و ایالات متحده آمریکا دارد. کسلز تاکنون میلیون‌ها دستگاه در سراسر دنیا فروخته‌ و در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا مشتری دارد. همچنین اواخر سال ۹۴، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فناپ به نام “ارونتک” کارخانه تولید ابزارهای پرداخت الکترونیکی در منطقه آزاد اروند در خرمشهر تاسیس کرده که قرار است دستگاه کارت‏خوان تحت برند این شرکت را تولید کند.

به‌منظور آشنایی بیشتر با کسلز و برنامه‌هایش برای گسترش فعالیت در ایران، پای صحبت‌های دو نفر از مدیران ارشد این شرکت به نام‌های”جیسون چیانگ” و “جاستین چن” مدیر فروش منطقه خاورمیانه و ژاپن و مدیر تولید نشستیم تا شروع فعالیت‌ها و نحوه همکاری‏شان با ارونتک را برایمان بازگو کنند:

کمی از فعالیت شرکت کسلز برایمان بگویید؟

جیسون چیانگ: مقر اصلی کسلز، در شهر تایپه تایوان واقع شده و حدود ۱۰ شعبه خارجی دارد که در شهرها و کشورهای مختلف واقع شده‌اند. اجازه دهید به چند شعبه آن اشاره کنم: بیجینگ، شانگهای، توکیو، میلان، اسپانیا، مکزیک و آتلانتا برخی از آنها است. ما در حوزه تولید ابزارهای پرداخت بیش از ۲۰ سال سابقه داریم و سالیانه حدود یک میلیون دستگاه به اقصی نقاط جهان می‌فرستیم؛ یعنی تجارت جهانی انجام می‌دهیم. همچنین به ۱۲۰ کشور خدمات مشتریان ارائه می‌دهیم و با این کار، شرکای محلی خود را در کشورها و مناطق مختلف پشتیبانی می‌کنیم.

پس در خاورمیانه برای اولین‌بار با ایران در زمینه تولید فعالیت می‌کنید؟

جیسون چیانگ: بله.

چرا ایران را انتخاب کردید؟

جیسون چیانگ: در ابتدا در خاورمیانه هیچ تجارتی نداشتیم. ایران را انتخاب کرده‌ایم چون تقاضای زیادی وجود داشت و پتانسیل خوبی در این کشور هست. با وجود دوستان خوبی که در ایران داریم، تصمیم گرفتیم برای همکاری تولید محصولات‌مان در ایران اقدام کنیم. کار تولید به صورت SKD آغاز شده اما امیدواریم در آینده به تدریج به‌صورت CKD محصولات تولید شوند. در بازار ایران فرصت‌های زیادی وجود دارد، همچنین فضا هم باز و کار برای شرکت‌های خارجی در ایران آسان‌تر شده است. در مجموع امیدواریم در اینجا بتوانیم نقش موثری ایفا کنیم.

پس شما قصد دارید تولید محصولات خود را در ایران آغاز کنید؟

جیسون چیانگ: در حقیقت ارونتک زیرمجموعه فناپ به عنوان شریک‌مان این قصد را دارد. آنها قرار است در اینجا دستگاه کارتخوان تولید کنند. کسلز در این میان نقش حمایت تکنولوژیک و دانشی در زمینه تولید دستگاه‌های کارتخوان را ایفا می‌کند.

به عنوان دو دوست و شریک اگر بخواهید درباره اقتصاد بازار ایران صحبت کنید، چه موقعیت یا سودی در بازار ایران وجود دارد که شما می‌خواهید محصولات‌تان را در ایران و سپس به بقیه کشورهای خاورمیانه بفروشید؟

جیسون چیانگ: کسلز می‌خواهد جزء سه بازیگر اصلی در دنیا باشد. در حال حاضر ما جزء ۵ شرکت برتر دنیا هستیم و امیدواریم روزی بتوانیم با پشتیبانی شرکای خود در هر کشور، جزء سه شرکت اول دنیا باشیم. هدفی که کسلز برای مدیران فروش هر منطقه در نظر گرفته این است که در هر کشور بیشتر از ۳۰ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد.

همه می‌دانیم که ایران برای چنین محصولاتی بازار بزرگی است. ولی آیا شما قصد دارید این محصولات را صادر کنید؟

جیسون چیانگ: صادرات؟

بله. آیا این محصولات به کشورهای دیگر هم صادر خواهند شد یا تنها برای مصرف داخلی ایران تولید می‌شوند؟

جیسون چیانگ: برای این قسمت هنوز تصمیم نگرفته‌ایم. هیچ‌کس نمی‌داند در آینده چه روی خواهد داد اما از نظر ما این امکان وجود دارد.

چند نفر قرار است در کارخانه تولید محصولات کسلز در ایران مشغول به کار شوند؟

جیسون چیانگ: مطمئنا کارمندان کسلز برای انتقال مهارت‌ها به شریک ایرانی خود، به اینجا می‌آیند؛ چرا که ما یک تیم بزرگ هستیم و در اینجا تمام تلاش خود را می‌کنیم. ولی قرار نیست در اینجا کار کنیم.

آینده را در ایران چگونه می‌بینید؟ وقتی تجارت‌تان را شروع کردید آینده را چگونه می‌دیدید؟

جیسون چیانگ: آینده؟ فکر می‌کنم دو سه سال آینده برای ما خیلی مهم است؛ زیرا در این برهه به سرعت در حال گسترش در دنیا هستیم و این در راستای حرفی است که قبلا در مورد رسیدن به جایگاه سه شرکت برتر در دنیا زدم. این هدف اصلی ماست و همچنان قدم‌ها را در این راستا برمی‌داریم. من ایران را مهمتر می‏‌بینم چون ایران یکی از سه مشتری برتر ما است و تمام تلاش‌مان را برای ایجاد بازار بزرگ‌تر به کار می‌گیریم و امیدواریم که روزی بتوانیم به همراه شریک‌مان یک بازیگر قدرتمند و بزرگ در ایران باشیم.

شما این پتانسیل را در شراکت با ایرانی‌ها می‌بینید؟

جیسون چیانگ: بله.

همان‌طور که گفتید شما برای پشتیبانی از کارخانه ارونتک در خرمشهر اینجا هستید. آیا پشتیبانی‏‌های دیگری هم مانند گسترش تکنولوژی و ارائه دانش در مورد فرایندهای پس از تولید و ایجاد یک شبکه تجاری با شرکت‌های دیگر در تایوان برای اعمال در شهرهای دیگر و کل ایران در نظر دارید؟ منظور روابط و شبکه‌های تجاری و کار در دیگر زمینه‌هاست که شاید بخواهید در ایران به منظور ارتباط قسمت‌های دیگر تجارت انجام دهید؟

جاستین چن: حالا که صحبت از این موضوع شد دوست دارم مطلبی را اضافه کنم. فناپ یک فرصت عالی است و آنها سرشار از ایده‌های قدرتمند در این صنعت هستند. کما اینکه دیروز هم در مورد پتانسیل پروژه‌ها با هم بحث کردیم. معتقدم که هر دو شرکت تکنولوژی‌های زیادی دارند که می‌توانند با هم مبادله کنند. در مورد تولید صحبت نمی‌کنم. در مورد تکنولوژی بکار رفته در محصولات می‌گویم و باور دارم که روزی می‌توانیم با همکاری هم، محصولی تولید کنیم که تنها فقط مختص بازار ایران نیست و شاید در کل خاورمیانه به فروش برسد.

راستش را بخواهید تا جایی که می‌دانم کسلز و تایوانی‌ها تکنولوژی بالایی دارند، ولی کنجکاوم که بدانم آیا کسلز و تایوانی‌ها هم همین دید را نسبت به فناپ و ایران دارند یا خیر؟

جاستین چین: فناپ برای من مانند یک پادشاه محلی است. من همیشه از این کلمه استفاده می‌کنم. چرا که آنها دانش محلی بالایی دارند؛ چیزی که ما نداریم. همین‌طور ما دانش تکنولوژیک خاصی در زمینه دستگاههای پرداخت الکترونیکی داریم که می‌تواند روند تولید را تسهیل بخشد. این یک‌جور هم‌افزایی است.

به نظر شما تجربه استفاده از دستگاه کارتخوان در ایران برای کاربر چگونه است؟

جاستین چن: من فکر می‌کنم نحوه پرداخت بستگی به فرهنگ هر جامعه دارد. کسلز تنها لیست دستگاه‌هایی را فراهم می‌کند که نیازمندی‌ها و انتظارات شما را برآورده کند و بر اساس شرایط محلی هر شهر و کشور، این فرایند را شخصی‌سازی می‌کند تا مطمئن شود که نیاز بازارها را تامین می‌کند. بنابراین به دلیل تفاوتی که در مورد ایران در مقایسه با بقیه دنیا وجود دارد، برای شخصی‏‌سازی، به اطلاعات در مورد فرهنگ این کشور نیاز داریم.

امکان دارد کمی بیشتر توضیح دهید؟

جیسون چیانگ: دستگاهی که ما به تمام دنیا ارائه می‌دهیم، با استانداردهای امنیتی جهان کاملا همخوانی دارد. اگرچه رفتار مردم ایران بسیار دوستانه است، اما کمی در استفاده از وسایل پرداخت الکترونیکی، عجیب است. مثلا برای من عجیب است که در فروشگاه و رستوران مردم رمز کارت خود را فریاد می‌زنند! دستگاه‌های کارتخوان جایی دور از دسترس خریدار قرار دارد و فروشنده رمز را می‌پرسد و صاحب کارت هم آن را بلند می‌گوید. این کار واقعا خطرناک است؛ چرا که امکان دزدی و کلاهبرداری را بالا می‌برد.

آیا راه حلی برای حل این مشکل دارید؟ شاید فرهنگی؟

جیسون چیانگ: این یک نوع فرهنگ و رفتار کاربر است؛ ولی مطمئن هستم که با افزایش تعامل این کشور با دیگر کشورهای دنیا در زمینه بانکداری و پرداخت الکترونیکی، مسائل تغییر می‌کند.

آیا در تایوان نوع استفاده‌ای از دستگاه‌های کارتخوان مانند ایران یا مانند آمریکا (بدون رمز عبور) وجود دارد؟

جاستین چن: در تایوان ما از امضا و چیپ استفاده می‌کنیم. ولی در آمریکا شما می‌توانید بین دبیت‌کارت‌ها که دارای پسوورد هستند و کارت‌های اعتباری که از چیپ و امضا استفاده می‌کنند، هر کدام را خواستید انتخاب کنید و البته تمایل مردم به استفاده از دبیت‏کارت‏ها بیشتر است. این تفاوت روش‌های پرداخت با توجه به فرهنگ جامعه متفاوت است.

آیا شما در ایران نماینده دیگری دارید؟

جیسون چیانگ: فناپ همکار انحصاری ماست.

بازار ایران را در مقایسه با کشورهای منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

جیسون چیانگ: در حال حاضر ترکیه رتبه اول، ایران رتبه دوم، عربستان سعودی رتبه سوم و امارات رتبه چهارم را در اندازه بازار دارند.

آیا در آینده می‌توان در ایران روی mPOS کار کرد؟

جیسون چیانگ: فکر می‌کنم که mPOS یک جور محصول کامپکت است. کسلز تا بحال تعداد زیادی از آنها را در کشورهای دیگر ارائه داده است و فکر می‌کنم که به زودی تقاضاهای مشابه بسیاری در ایران داشته باشیم. در حال حاضر مهمترین نکته، تعریف کردن سرویس روی آن در ایران است که باید با همکاری شریک‌مان در ایران، این کار را انجام دهیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر