در حال خواندن
چند نکته در اطلاعیه جدید شاپرک
0

هفته گذشته به دلیل رونمایی از سرویس پرداخت مبتنی بر فناوری NFC توسط شرکت به‌پرداخت ملت و ایرانسل، واکنش شاپرک را در این زمینه از روابط‌عمومی‌ این شرکت جویا شدیم که نهایتا در پاسخ به پیگیری هفته‌نامه عصر ارتباط، پاسخ در قالب اطلاعیه‌ای برای تمام رسانه‌های کشور ارسال شد!

نود فناوری – در این اطلاعیه آمده است، «یکی از وظایف شاپرک، حمایت از فناوری‌های نوین در حوزه پرداخت الکترونیکی است و بر مبنای این مسوولیت، طی سال‌های گذشته همواره برای تسهیل و تسریع فرایند ارایه مجوزهای لازم به شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت (PSP)  تلاش کرده است.

الزام قانونی دریافت مجوز برای ارایه هر گونه سرویس و ابزار جدید، به منظور حفظ حقوق و منافع تمامی ‌ذی‌نفعان در حوزه پرداخت الکترونیکی است. در این رابطه قطعا حفظ امنیت و جلب اعتماد عمومی ‌از ضرورت و اهمیت خاصی برخوردار است.

برهمین مبنا، شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت ملزم هستند پیش از ارایه هر خدمت و ابزار جدید طرح را برای بررسی و تایید به شاپرک ارایه کنند.

با این وجود، طی هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که برخی از شرکت‌های PSP خدمات جدیدی در قالب سرویس NFC به جامعه معرفی و عرضه کرده‌اند. این اقدام در حالی صورت گرفته که هنوز تمام مراحل قانونی لازم برای صدور مجوز عرضه خدمت NFC  طی نشده است.

گرچه بررسی‌های شاپرک نشان می‌دهد که هیچ یک از خدمات مبتنی بر NFC توسط شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت، در محیط واقعی، عملیاتی نشده است، با این وجود، شاپرک تذکرات لازم برای تکمیل مراحل قانونی دریافت صدور مجوز را به شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت داده است.»

به گزارش عصر ارتباط البته موضوعی که در این اطلاعیه به اشتباه از آن یاد شده این است که شرکت شاپرک از فناوری NFC به عنوان یک سرویس نام‌برده حال آنکه انجام تراکنش از طریق فناوری NFC به مفهوم نامگذاری آن به عنوان سرویس NFC نیست.

البته نکته دیگری که با ارایه این اطلاعیه از سوی شاپرک خودنمایی می‌کند نبود دیدگاه منسجم در میان برخی مدیران ارشد رگولاتور بانکی است، چرا که در بسیاری از موارد دیده شده که ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با ارایه مجوزهای جدید برای به‌کارگیری فناوری‌های جدید بانکی موافق نیست و معتقد است که شبکه بانکی کشور باید به سمت استفاده از فناوری‌های روز دنیا برود و در صورتی که نیاز بود بانک مرکزی برای ساماندهی ورود کند.

این در حالی است که شاپرک در اطلاعیه‌ای خود به صراحت به این موضوع اشاره کرده است که شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت ملزم هستند پیش از ارایه هر خدمت و ابزار جدید طرح را برای بررسی و تایید به شاپرک ارایه و مجوزهای لازم را از این نهاد دریافت کنند.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر