در حال خواندن
چرا پیش شماره تلفنهای خراسان رضوی هشت نشد؟
1

به یاد دارم سالها پیش سفری به پاکستان داشتم. آنجا میهمان خانه فرهنگ کشورمان در یکی از شهرهای این کشور بودم. وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ ما در آنجا که می‌دانست من اهل شعر و شاعری‌ام و چند کتابی هم در این باب منتشر کرده‌ام، شروع کرد درباره علاقه مردم آن شهر به برخی از چهره‌های شعر فارسی صحبت کردن، از جمله آنکه در پایان تأکید فرمودند: مردم اینجا «راهی موییری» و «بیدل» را خیلی دوست دارند.
نود آی سی تی – اگر بشود شب شعری گذاشت و این شعرا را دعوت کرد بیایند اینجا خیلی خوب می‌شود… و من مانده بودم به او چه بگویم! اینکه «راهی موییری» نه و بلکه «رهی معیری» در دهه چهل فوت شده و بیدل هم شاعری است مربوط به قرنها قبل و… مشابه این اتفاق بارها برایم افتاده. یک بار هم در هرات یکی از مسؤولان ما در آنجا با هیجان تعریف می‌کرد می‌خواهد بزرگداشتی برای «سلمان هراتی» در این شهر بگذارد و با حسرت می‌گفت چطور افغانستانی‌ها چنین شاعر بزرگی دارند و قدرش را نمی‌دانند و ما کلی حرص خوردیم تا به ایشان ثابت کنیم، سلمان هراتی دوست ما بوده و هیچ ربطی به افغانستان و هرات ندارد، بلکه مازندرانی است و… . منظورم از طرح این مقدمه تأکید بر این مهم بود که بیشتر مسؤولان ما در بخشهای مختلف و حتی برخی در حوزه فرهنگ، اطلاعات و درک و دریافت درستی از مسایل فرهنگی و حتی اجتماعی ندارند. سعی هم نمی‌کنند در این زمینه مشاورانی بگیرند و درباره برخی امور نظرات آنها را هم جویا شوند… اما چرا اینها را می‌گویم؟ پنجشنبه شب گذشته چنانکه اغلب شما حتماً دیگر تا حالا متوجه شده‌اید، شماره تلفنهای ثابت در خراسان رضوی هشت رقمی شد. یعنی کد مشهد به «۰۵۱» تغییر یافت و از سوی دیگر به تمام شماره‌ها یک عدد ۳ افزوده شد. حالا اغلب شماره‌های خراسان رضوی با عدد ۳ شروع می‌شود.البته همین جا بگویم چند ساعتی پس از اعلام و اعمال این تغییر من با چند شماره در مشهد تماس گرفتم که متأسفانه نه شماره‌های قبلی دایر بود و نه با گرفتن شماره‌های تغییر یافته تماس برقرار می‌شد، بلکه هر بار و به هر شکل که شماره‌ات را می‌گرفتی یک پیام ضبط شده پخش می‌شد که تغییرات را اعلام می‌کرد، ولی دریغ از برقراری حتی یک تماس، لااقل تا صبح آن شب. الان را نمی‌دانم… باری با خودم فکر کردم چطور مسؤولان مخابرات به ذهنشان نرسیده که پیش شماره تلفنهای خراسان رضوی اگر با عدد «۸» شروع شود، چقدر بامسما و دلپذیرتر خواهد بود؟ آیا یک مشاور کنارشان نبود تا ضرورت و حسن انتخاب این عدد را به آنها یادآوری کند؟ عدد سه چه ویژگی خاصی دارد؟ به گزارش قدس آنلاین، حالا که شماره‌ها هشت رقمی شده‌اند، چنانچه با عدد هشت هم کل آنها شروع می‌شدند نوعی اشاره به پایتخت معنوی کشور و وجود بارگاه هشتمین خورشید در این ملک نبود؟ ماجرا چندان پیچیده و مهم نیست، اما خواستم بگویم گاه بدیهی‌ترین امور از دست این عزیزان به هین سادگی درمی‌رود!

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.
  • ناشناس
    ۱۳۹۳-۰۵-۰۷ در ۱۱:۵۱

    با سلام و احترام
    ضمن تبریک عید سعید فطر و قبولی طاعات و عبادات
    دز پاسخ به مطالب بالا باید بگویم شاید به نظر شما اضافه کردن یک رقم به ۷ رقم شماره های استان خراسان رضوی کار ساده ای است ولی باید خدمتتان عرض کنم همین کار کوچک ماهها وقت مخابرات استان را بخاطر تغییرات وسیع آن گرفته و اینکه چرا پیش شماره ۳ بجای ۸ ابتدای شماره ها آمده است باید بگویم این بدیهی ترین امر فقط به ذهن شما دوستان نیامده وبدلایا فنی این امر ممکن نبود و در مخابرات ایران جلسات فراوان در این خصوص برگزار گردیده است.

ارسال یک نظر