در حال خواندن
واعظی: صنایع مخابراتی باید حمایت شوند
0

هفته گذشته هفدهمین نمایشگاه ایران تلکام با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

مراسم افتتاح این نمایشگاه هفته گذشته با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصرالله جهانگرد، رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس سازمان تنظیم مقررات و مدیرعامل شرکت زیرساخت در سالن‌ همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت های فعال حوزه فناوری ارتباطات داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای و محصولات خود را در حوزه مخابرات به نمایش گذاشتند. در همین حال اما رقابت شدیدی هم بین اپراتورهای موبایل برای جذب مشترکان بیشتر درگرفته بود و هر یک سعی می‌کرد با تبلیغات محیر العقول‌تر دیگری را از میدان به در کند. برای مثال یک اپراتور با برگزاری مسابقه و جایزه‌های گران قیمت سعی در جذب مشتری داشت و اپراتور دیگر با رنگ کردن چند نفر آنها را به شکل روبات در آورده بود و برای تبلیغات به میان بازدید‌کنندگان از نمایشگاه فرستاده بود.

چند سالن آنطرف‌تر از محل برگزاری این تبلیغات رنگ و وارنگ اما وزیر ارتباطات با حضور حداکثری مسوولان وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت پیمانکار داخلی جهت واگذاری اپراتور مدیریت شبکه علمی ایران را امضاء کرد.

واعظی همچنین در مراسم افتاحیه نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶ از شرکت کردن تعداد زیاد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه تلکام ابراز خوشحالی کرد.

وی همچنین اعلام کرد که از اینکه جوانان در حوزه آی‌تی ایران حضور فعال دارند به خود می‌بالد و برای خاطر همین جوانان است که ترجیح می‌دهد حتی با ۲۰ یا ۲۵ درصد هزینه بیشتر شرکت‌های داخلی را برای همکاری با مجموعه وزارت ارتباطات انتخاب کند.

وی در ادامه از تمام شرکت‌های خصوصی درخواست کرد که علاوه بر خرید محصولات خارجی و وارد کردن آنها به کشور به فکر انتقال دانش و فناوری به کشور نیز باشند.

واعظی همچنین گفت: اگر امروز بازار آی‌تی ایران حدود ۴۰هزار میلیارد ارزش دارد هدف ما این است که تا ۵ سال آینده یعنی تا پایان برنامه ششم توسعه آن را ۳ تا ۳ و نیم برابر کنیم.

وزیر ارتباطات همچنین خاطرنشان ساخت که چون خودش از دانشگاه وارد صنعت شده است حتی بیش از وزیر علوم پیگیر ایجاد شبکه علمی در ایران بوده است و آن را بخشی از شبکه ملی اطلاعات و بخشی از پازل تکمیل این شبکه می‌داند.

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات نیز پس از واعظی به سخنرانی پرداخت و در گوشه‌ای از صحبت‌های خود گفت: شبکه علمی کشور امروز به نیابت از وزارتخانه های ارتباطات و علوم فعالیت اجرایی خود را توسط شرکت مخابرات استان تهران و اپراتور مدیریت این شبکه آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امتیاز اپراتوری این پروژه پیش از این به سازمان پژوهش های علمی و صنعتی سپرده شده بود، اضافه کرد: امروز از سوی این سازمان یک اپراتور بخش خصوصی مسئولیت عملیاتی شدن این پروژه ملی را برعهده گرفته است.

جهانگرد همچنین با ذکر اینکه ارائه سرویس در شبکه دانشگاهی، علمی، تحقیقاتی و مراکز حوزوی در این شبکه دیده شده است، گفت: امیدواریم با اجرای شبکه علمی شاهد ارائه خدمات از راه دور آموزشی، کتابخانه دیجیتال، اشتراک منابع، استفاده از Big دیتا و پردازش ارتباطات باشیم.

معاون وزیر ارتباطات در این مراسم همچنین گفت: از دفتر شبکه علمی کشور به هر دانشگاه حداقل یک گیگابیت پهنای باند اختصاص پیدا می کند و دسترسی به منابع مشترک علمی به صورت فناوری رایانش ابری وجود خواهد داشت.

این مقام مسوول استقرار و تقویت عدالت آموزشی و افزایش ظرفیت های علمی در کشور را از جمله اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: مقدمات عملیاتی شدن شبکه علمی در تهران پیش از این آماده شده بود و هم اکنون با عقد تفاهم نامه اجرایی میان مخابرات استان تهران و پیمانکار عملیاتی کردن این شبکه این طرح وارد فاز اجرایی می شود.

جهانگرد در ادامه خاطرنشان ساخت: به زودی مراکز استان ها و پس از آن شهرهای بزرگ وارد فاز اجرایی این طرح خواهند شد و در نهایت تمامی دانشگاه‌ها در کل کشور به این سرویس دسترسی خواهند داشت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در انتها یادآور شد: با هماهنگی های صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات قرار است خدمات ارتباطی اینترنتی با سرعت بالا و با ۵۰ درصد کاهش هزینه در اختیار دانشگاه ها قرار گیرد.

وزیر ارتباطات اما پس از این سخنرانی راهی سالن‌های اصلی نمایشگاه شد و از غرفه‌های مختلف شرکت‌های دولتی و خصوصی دیدن کرد. در انتها نیز نشست خبری وزیر ارتباطات در سالن غرفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برگزار شد.

در این نشست خبرنگار عصر ارتباط با اشاره به ریشه دار بودن صنعت مخابرات کشور و سابقه طولانی آن از پیش از انقلاب از وزیر ارتباطات پرسید که برای احیای این صنعت که افول کرده و این افول باعث شده دو کارخانه مطرح تولیدی صنعت مخابرات کارشان از ۸۳ و ۸۴ به تعطیلی بکشد چه برنامه‌ای دارد.

وزیر اما در پاسخ با قبول این انتقاد خاطرنشان ساخت: من پنج شش سال در بحث شرکت‌های مخابراتی حضور داشتم و با هر دوی این کارخانه‌ها در شیراز کار کرده‌ام. زمانی که رییس شرکت مخابرات ایران بودم خیلی امید داشتم که این دو کارخانه با ساخت که یکی راجع به سوییچ بود و دیگری راجع به رادیو همه نیازمندی‌های داخل ایران را تولید کنند.

حتی ما در نظر داشتیم که این کارخانه‌ها بازار منطقه‌ای را در دست گیرند اما ما این موضوع و خیلی از مسایل دیگری که در دولت قبلی اتفاق افتاد را الان به ارث برده‌ایم و در واقع وارث یک نابهنجاری در این حوزه هستیم.

ابن کارخانه‌ها در سالی که اشاره شد به بخش خصوصی واگذار شدند و بخش خصوصی نیز آن مدیریت یا بودجه و همت را نداشت که بتواند به نوعی آنها را دوباره احیا کند.

در حال حاضر من یکی از معاونانم را مامور کرده‌ام که به این‌ها سرکشی کند و کار کند، همچنین معاونت دیگر ما یعنی معاونت نوآوری را هم ما سفارش کرده‌ایم که به این‌ها پروژه واگذار کند تا این‌ها احیا شده و مسایلشان حل شود.

الان شرکت زیرساخت نگهداری برخی از این شرکت‌ها را به عهده گرفته است، لذا ما با مهندس نعمت‌زاده وزیر صنعت هم در این خصوص مذاکره کردیم چون این‌ها با صنایع هم مرتبط هستند) برای کمک به آنها صحبت کرده‌ایم و اخیرا علایمی که دریافت می‌کنیم نسبت به دو یا سه سال قبل به مراتب بهتر است ولی باز هم این‌ها مورد حمایت ما قرار می‌گیرند.

می‌خواهم توصیه کنم امروز که ما همه وظایف را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و برخلاف گذشته خرید‌کننده بخش خصوصی است، این بخش باید با کارخانه‌های خصوصی که وجود دارد قرارداد ببندد تا احیا شوند و این کار باید صورت گیرد.

واعظی در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌های در مورد موضوع استفاده از پیام رسان خارجی تلگرام در برخی دستگاه های اداری و دولتی نیز گفت: در این مورد اطلاعی ندارم، اما اگر دستگاه های دولتی در مکاتبات اداری خود از تلگرام استفاده می کنند، این موضوع بسیار خطا است و به هیچ عنوان آن را قبول نداریم.

وی همچنین در خصوص نیاز به بخش‌نامه برای منع این کار نیز گفت: در این زمینه نیازی به بخشنامه نیست و همه مسئولان باید بدانند که استفاده از شبکه اجتماعی خارجی بسیار خطا بوده و ما با آن مخالف هستیم.

وی در مورد انتقادی که پیش از این از سوی سخنگوی قوه قضائیه در مورد پاسخ ندادن به نامه دادستان در مورد تهدیدات شبکه‌های اجتماعی خارجی به وزارت ارتباطات که حدود ۲ سال پیش ارسال شده بود نیز خاطرنشان ساخت: این نامه را پاسخ دادیم و هم خدمت حجت الاسلام محسنی اژه ای و هم ریاست قوه قضائیه ارسال کرده‌ایم و در این مورد هیچگونه کوتاهی صورت نگرفته است.

وزیر ارتباطات همچنین در خصوص  بحث واگذاری سهام شرکت ایرانیان نت به شرکت‌های خارجی، نیز گفت:

در این حوزه که مسوولیت ارائه‌ شبکه فیبر نوری به تمام مراکز تجاری، صنعتی، کسب‌وکارها و منازل را برعهده دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی وجود دارد، اما با توجه به این‌که سهامداران این شرکت توان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارند در مجمع عمومی تصمیم بر آن شد که برای این پروژه از مشارکت خارجی بهره گرفته شود.

واعظی راه‌های دریافت مشارکت خارجی در این پروژه را مواردی مانند تامین مستقیم سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی، مشارکت با بانک‌های بین‌المللی و استفاده از تجربیات کشورهای مختلف برای اجرای این پروژه دانست.

وزیر ارتباطات درباره نسل پنجم ارتباطی نیز خاطرنشان ساخت: اکنون شرکت‌های بزرگ دنیا در این حوزه فعالیت داشته و سرمایه‌گذاری بسیاری انجام داده‌اند به عبارتی در دنیا عملا ورود به این عرصه با تمرکز به اینترنت اشیاء همزمان شده است و آن‌طور که ادعا می‌شود قرار بر آن است تا سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیارد شی متصل به اینترنت در دنیا وجود داشته باشد که این موضوع حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها را در بر گرفته و تحولی بزرگ محسوب می‌شود، که تمام کشورهای دنیا در حال تلاش برای آماده‌سازی خود در این حوزه هستند.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به توجه دولت دهم به بحث اینترنت اشیاء اکنون در دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات مخابرات گروهی تشکیل شده و بودجه‌ای برای مطالعات در این زمینه اختصاص داده شده است.

قرار نیست در این حوزه مانند شرکت‌های بزرگ دنیا موبایل نسل پنج بسازیم، بلکه در تلاشیم زمانی که این تکنولوژی وارد ایران می‌شود با این تکنولوژی بیگانه نباشیم.

واعظی درباره حق‌السهم ۳۱ درصدی که برخی طراحان برنامه معتقدند دولت از آنها دریافت می‌کند، نیز بیان داشت: ما از کسانی که برنامه می‌نویسند سهمی برای دولت دریافت نمی‌کنیم تا نهضت نرم‌افزارنویسی در سراسر کشور ایجاد شود. در واقع ما تمام محدودیت‌ها را از سر راه فعالان این بخش برداشته‌ایم تا این روند شکل بگیرد.

برهمین اساس طی سال‌های اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار اپلیکیشن در ایران نوشته شده که بسیاری از این نرم‌افزارها معمولی نبوده و نمونه نرم‌افزارهایی هستند که در گذشته برای خرید آنها ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به کشورهای خارجی پرداخت می‌شد.

وزیر ارتباطات همچنین درباره حمایت دولت از شبکه‌های اجتماعی داخلی، اظهار کرد: در این زمینه تلاش داریم با بانک مرکزی همکاری‌هایی داشته باشیم تا بحث پرداخت از طریق این شبکه‌ها فعال شود همچنین برای شبکه‌هایی که امکان پاسخگویی به چندین میلیون کاربر را داشته باشند، بحث تبلیغات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادغام الکامپ و تلکام نیز، اظهار داشت: همانطور که طی سال‌های گذشته هم اشاره شده علاقه ما بر آن است که یک نمایشگاه بزرگ بین ‌المللی داشته باشیم که در آن تمام خانواده ICT کشور دور هم جمع شوند، اما به هرحال وقتی رقابتی بین این دو نمایشگاه وجود دارد و روند برگزاری هر دوی آنها دنبال می‌شود علاقه‌ای نداریم آن را بهم بزنیم. به همین دلیل هر زمان که دوستدار برگزارکننده نمایشگاه به نتیجه رسیدند که این دو نمایشگاه ادغام شود ما نیز حاضریم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر