در حال خواندن
هشدار پلیس فتا به دارندگان گوشی‌های آیفون
0

سرپرست اداره جرم یابی پلیس فتا اعلام کرد که سازنده Apple ID می تواند به تمامی اطلاعات IOS از طریق شبکه ابر آی کلاد دسترسی داشته باشد.
نود فناوری – سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه بسیاری از دارندگان گوشی های هوشمند اطلاعات چندانی درباره نحوه کارکرد آن ندارند، گفت: این افراد در پی خریدن یک گوشی هوشمند با سیستم عامل IOS یا خرید Apple ID از فروشنده، خود را در معرض تهدیدهایی قرار می دهند. متاسفانه علاوه‎بر ایجاد یک بازار کاذب درخصوص فروش Apple ID از سوی برخی دفاتر خدماتی و تعمیراتی گوشی یا فروشندگان گوشی های آیفون، شاهد آن هستیم که برخی از این افراد در گام بعدی اقدام به جاسوسی یا باج خواهی از خریداران می کنند.
سرگرد حمید کیانی با بیان اینکه برای استفاده از نرم افزارها و امکانات آی پد، آی مک، مک بوک، آی پاد و آیفون که سیستم عامل IOSدارند، نیازمند داشتن یک حساب کاربری فعال اپل یا همان اپل آی دی هستیم، افزود: این امر باعث شده تا برخی فروشندگان و ارایه‎دهندگان خدمات IOS از نداشتن آگاهی و اطلاعات خریداران سوءاستفاده کرده و برای ساخت یک Apple ID رایگان رقم های چند ۱۰ هزار تا صد هزار تومان از خریداران دریافت کنند.
وی گفت: قابلیت اپل آی دی باعث می شود تا کسی که آی دی را با توجه به سوالات امنیتی ساخته است، از طریق شبکه آی کلاد به تمامی اطلاعات IOS دسترسی داشته باشد، لذا از شهروندان درخواست می شود به هیچ عنوان در خرید IOS اقدام به خرید یا دریافت رایگان اپل آی دی از فروشندگان نکنند.
سرگرد کیانی ادامه داد: شهروندان خود به راحتی می توانند اپل آی دی بسازند و در صورتی که نمی توانند یک اپل آی دی برای خود بسازند، حتما به افراد مورد اعتماد مراجعه کرده و بعد از ساخت اپل آی دی که با ایمیل صورت می گیرد، حتما تمامی رمزها و پاسخ سوالات امنیتی را از سازنده گرفته و سریعا اقدام به تغییر رمز (سوالات امنیتی و ایمیل پشتیبان) اپل آی دی ساخته شده کنند تا دسترسی سازنده را به اطلاعات شخصی گوشی محدود سازند.
وی گفت: با توجه به اینکه ساخت اپل آی دی نیاز به ساخت یا دریافت ایمیل از کاربران دارد، حتما بعد از دریافت اپل آی دی یا خرید آن ایمیل آن را نیز دریافت کرده، رمز ایمیل و پاسخ سوالات امنیتی آن را نیز تغییر دهید تا به هیچ عنوان سازنده یا فروشنده اپل آی دی به اطلاعات شما دسترسی نداشته باشد.
سرپرست اداره جرم یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با بیان پرونده هایی از این دست در پلیس فتا گفت: متاسفانه عدم آگاهی شهروندان باعث می شود تا ضمن پرداخت مبلغی برای ساخت اپل آی دی، تمامی اطلاعات IOS مثل تصاویر، فیلم ها، شماره های تلفن و هزاران هزار اطلاعات دیگر ذخیره‎شده در گوشی هوشمند با خرید یا دریافت هدیه این اپل آی دی های کاربری مستقیما در اختیار سازنده اپل آی دی قرار گیرد.
وی حفظ و نگهداری از اطلاعات شخصی در سیستم های رایانه ای و گوشی های هوشمند را یک وظیفه فردی دانست و گفت: عدم دقت در نگهداری مطمئن اطلاعات شخصی و مهم باعث می شود تا به‏راحتی در دام جاسوسان، باج خواهان و خرابکاران فضای سایبر بیفتیم که تبعات جبران‏ناپذیری
دارد.
سرپرست اداره جرم یابی مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا با بیان ماده ۱۲ قانون جرایم رایانه ای گفت: هرکس به‎طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چنان چه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرایم نقدی از یک میلیون ریال تا بیست میلیون ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
به گفته وی در ماده۱۷ قانون جرائم رایانه‎ای نیز آمده است، هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس
دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.