در حال خواندن
چند پیشنهاد برای ششمین همایش بانکداری الکترونیک ونظام‌های پرداخت
0

 

محمدهادی شالباف

۱۳ و ۱۴ دی‌ماه اصحاب بانک و پرداخت در مرکز همایش برج میلاد ششمین رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را برگزار کردند. ایستگاهی که شش سال است همه ساله بازیگران و ذی‌نفعان این صنعت در آن پیاده می‌شوند تا موفقیت‌ها، عدم توفیق‌ها، نواقص و مشکلات مسیر طی شده و آمال و آرزوها و موانع پیش‌رو در مسیر آینده را مطرح و ارزیابی کرده تا با هم‌اندیشی  بهتر و موثرتر به سمت اهداف پیش‌رو حرکت کنند. در این گردهمایی همه مولفه‌ها و عوامل موثرحضور دارند؛ چه آنها که مسوول ایجاد راه و زیرساخت‌های حرکت هستند و چه آنها که قاعده‌ها را مشخص و نظارت بر آن را به عهده دارند و هم آنها که در این مسیر تلاش می‌کنند و کسب و کار و رقابت دارند.

با تاکید بر این نکته که وجه تمایز این رویداد علمی – تجاری متولی بودن بخش دولت و حاکمیت است، توقعات و انتظارات را نسبت به سایر رویدادهای مشابه تغییر می‌دهد و صرفا نمی‌تواند در یک حرکت گسسته دو روزه آغاز و ختم شود.

زحمت بسیار زیاد برگزارکنندگان که خود در گذشته سهم کوچکی در آن داشته‌ام، بر هیچکس پوشیده نیست و بر این واقف هستیم که برگزاری چنین برنامه‌ای انرژی و توان مدیریتی زیادی را صرف می‌کند و جا دارد از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری ششمین دوره آن نیز سپاسگزار باشیم.

این رویداد هم مثل هر پدیده دیگر از قاعده دوره تولد، رشد و بلوغ مستثنی نیست و خوشبختانه به همت دست‌اندرکاران و حمایت مدیران ارشد و مشارکت اکثر نقش‌آفرینان این عرصه، دوره تولد و رشد خود را خیلی زود سپری کرده و وارد دوران بلوغ شده است، به‌طوری که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین و مهمترین و پرمخاطب‌ترین رویداد تخصصی در زمینه بانکداری و نظام‌های پرداخت در سطح کشور مطرح است. در دوره بلوغ، ارتقاء روزافزون اثربخشی مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد در این رویداد است تا خدای نکرده با رضایت ناشی از تولد و رشد مناسب و ماندن در مباحث شکلی دلخوش نشویم. در این رابطه چند توصیه و پیشنهاد را خدمت دست‌اندرکاران مربوطه عرضه می‌کنم:

۱- با توجه به اینکه این رویداد به وسیله یک نهاد نظارتی و حاکمیتی که خود مسوولیتی اساسی و سنگین در این حوزه دارد، برگزار می‌شود، ایجاد یک فضای نقد و بررسی عملکرد گذشته و دعوت از منتقدین دلسوز هر چند باعث چندصدایی می‌شود، لکن قطعا مفید خواهد بود و موجب تعالی سازمان‌ها و مسوولان مربوطه خواهد شد و برعکس یک‌صدایی و احساس رضایت کاذب از وضع موجود می‌تواند بسیار خطرناک و آسیب‌زننده باشد.

۲- تبیین چشم‌انداز و ماموریت مشخص برای این رویداد در راستای سایر اقدامات انجام شده و تعیین جایگاه و نقش آن نسبت به سایر اقدامات در یک فعالیت کاملا پیوسته و معنی‌دار می‌تواند هم به جهت‌گیری صحیح آن کمک کند و هم نتایج حاصله از آن قابل ارزیابی باشد.

۳- مشکلات، نواقص چالش‌ها و ضرورت‌ها و در نهایت اهداف و اولویت‌های واقعی صنعت بانکداری به عنوان صورت مساله و موارد مطروحه در این همایش باید از انسجام ناشی از کار پژوهشی هدفمند و کاربردی برخوردار باشد و در واقع این رویداد نقطه فرود یک پرواز طولانی یکساله و آغاز پرواز یکساله دیگری به سمت اهداف تعیین شده باشد.

۴- انتظار می‌رود در هر دوره مطالب مطروحه، شامل مطالبات عمومی، خاستگاه‌ها و اقدامات مورد انتظار جمع‌بندی، منتشر و پیگیری شوند و در آغاز دوره بعد نیز میزان موفقیت یا عدم موفقیت‌ها اعلام و گزارش شود. در این صورت می‌توان دقت و مدیریت موثرتری بر محتوا داشت تا صرفا بیان و توصیف صورت مسایل و یا وعده‌های بدون پشتوانه و غیر قابل رصد حاصل کار نباشد.

در پایان ضمن اذعان به زحمت، تلاش و دلسوزی همه دست‌اندرکاران توفیق روز افزون همگی را در رفع نواقص و مشکلات موجود و نیل به اهداف بلند صنعت بانکداری کشور آرزومندم.

منبع : هفته نامه عصر ارتباط

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر