در حال خواندن
مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های عامل‌ ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی
8

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های استفاده از سیستم‌های عامل‌ ۶۴ بیتی، امکان دسترسی به حافظه‌های موقت (RAM) بیش از ۴ گیگابایت است و مهم‌ترین تفاوت سیستم‌های عامل‌ ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی دسترسی به حافظه، مدیریت حافظه و ویژگی‌های امنیتی است.
نود آی سی تی – لیلا دهقان، کارشناس فناوری اطلاعات با بیان این مطلب، گفت: در معماری رایانه ۳۲ بیتی، آدرس‌های حافظه یا دیگر واحدهای داده حداکثر می‌توانند ۳۲ بیت در خود داشته باشند؛ همچنین ساختار پردازنده (CPU) و واحدهای محاسبه (ALU) با ۳۲ بیت نیز حداکثر ظرفیت ۳۲ بیت را دارند.
به گفته او یک واحد ۳۲ بیتی می‌تواند ارزشی بین ۰ تا ۴۲۹۴۹۶۷۲۹۶ را در خود ذخیره کند به همین دلیل یک پردازنده ۳۲ بیتی می‌تواند تنها به ۴ گیگابایت آدرس در حافظه (رم) به طور مستقیم دسترسی داشته باشد.
وی گفت: در معماری رایانه ۶۴ بیتی آدرس‌های حافظه و یا دیگر واحدهای داده حداکثر می‌تواند ۶۴ بیت در خود داشته باشند و یک واحد ۶۴ بیتی می‌تواند ارزشی بین ۰ تا ۸۴۴۶۷۴۴۰۷۳۷۰۹۵۵۱۶۱۶ را در خود ذخیره کند و این یعنی یک پردازنده ۶۴ بیتی می‌تواند به هزار گیگابایت (یک ترابایت) آدرس در حافظه به طور مستقیم دسترسی داشته باشد.
دهقان در ادامه به مزایای سیستم عامل ۶۴ بیتی اشاره کرد و افزود: افزایش حجم دسترسی مستقیم به حافظه رم تا یک ترابایت (بسته به نسخه سیستم عامل)، افزایش عملکرد نرم‌افزارهایی که به توان پردازش بیش‌تری نیاز دارند (مثل نرم‌افزارهای ویرایش و ساخت تصور و فیلم، بازی‌های سنگین گرافیکی و غیره) و افزایش قابلیت‌های امنیتی را می‌توان از بارزترین مزایای این سیستم عامل دانست.
این کارشناس فناوری اطلاعات بیان کرد: با وجود مزایای قابل توجه سیستم عامل ۶۴ بیتی این سیستم دارای معایبی نیز هست که می‌توان به فقدان سخت‌افزار های موجود برای درایور ۶۴ بیتی (گاهی اوقات، امکان استفاده از این سخت‌افزارها وجود نخواهد داشت و این امکان برای قطعات قدیمی‌تر بسیار محتمل است) و تعداد کم نرم‌افزارهایی که برای سیستم‌های عامل‌ 64 بیتی اشاره کرد.
دهقان در ادامه به روش تشخیص ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن سیستم اشاره کرد و راه‌حل زیر را ارایه داد: ابتدا باید در دسک‌تاپ برروی My Computer راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کرد؛ سپس پنجره‌ای باز می‌شود روبه‌روی System information در ویستا و یا Computer در Xp، نوع سیستم نوشته شده است.
او ادامه داد: اگر ۳۲ بیتی باشد نوشته است: ۳۲-bit Operating System یا عبارت ۳۲X و اگر ۶۴ بیتی باشد نوشته است: ۶۴-bit Operating System یا عبارت ۶۴X دیده می‌شود.
منبع: ایسنا

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر