در حال خواندن
قیمت آیفون در ایران چند؟
0

پس از گذشت دو ماه از ارائه محصول جدید شرکت اپل بالاخره واردات رسمی آیفون ۷ توسط چند شرکت انجام شد، اما قیمتی که برای فروش این گوشی‌ها در نظر گرفته شده، قیمتی بالاست.
به گزارش ایسنا، در زمان از سرگیری بحث اجرای طرح رجیستری تلفن همراه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به چندین شرکت مجوزی داده شد تا در زمینه‌ی واردات رسمی اپل فعالیت کرده و گوشی‌هایی را وارد کشور کنند که دارای خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی باشند.
حال در شرایطی که پیش از دو ماه از عرضه محصول جدید اپل می‌گذرد، از میان این شرکت‌ها دو تا سه شرکت موفق به عرضه واردات رسمی خود در بازار شده‌اند، اما مقایسه‌ قیمت گوشی این شرکت‌ها در قیاس با آنچه پیش از این در بازار وجود داشته دارای اختلافی است که رقم آن به نسبت بالا محسوب می‌شود.
نکته جالب این‌که اگر چه تفاوت این گوشی‌ها با گوشی‌های بازار قاچاق در گارانتی آنها محسوب می‌شود، اما گارانتی این محصولات نیز متعلق به شرکت اپل نبوده و بنابر اظهار فعالان بازار تفاوت قیمتی که به واسطه آن ایجاد شده رقمی بالاتر از حد انتظار است.
افشار فروتن – رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی – در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره عنوان کرد: طبق آنچه پیش از این عنوان شده لازم است مجموعه‌های واردکننده قانونی این برند حتما مراکز خدمات پس از فروش و یا تعمیرات و گارانتی را تاسیس کرده و کالای خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه کنند. این موضوع یک تعهد است که برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده و قطعا اگر برخورد شرکت‌های واردکننده غیر از این باشد در مجوز آنها مشکل ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون نیز در خصوص تعرفه واردات قانونی گوشی تلفن همراه هزینه‌های گمرکی و سایر هزینه‌ها مشخص است و می‌توان ارزیابی کرد که مجموع این هزینه‌ها چه میزان بر روی قیمت تمام شده محصول تاثیر خواهد داشت، البته باید این نکته را مدنظر داشت که در بازار قاچاق نیز برخی هزینه‌های سربار وجود دارد که در نهایت می‌توان هزینه‌های دو بخش را با یکدیگر مقایسه کرد.
رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که این شرکت‌ها نمی‌توانند برای فروش محصولات خود به بهانه گارانتی و خدمات پس از فروش هزینه‌های اضافه‌ای دریافت کنند، اظهار کرد: همواره مردم را از خرید گوشی‌هایی با گارانتی غیرواقعی منع کرده و بر این نکته تاکید داشتیم که لازم است گارانتی‌ها معتبر باشند. اکنون نیز برای این فروشگاه‌ها لازم است گارانتی معتبر داشته باشند، اما باید توجه داشت که این مساله نمی‌تواند منجر به افزایش قابل توجه قیمت محصولات این شرکت‌ها شود هرچند که متاسفانه به شکل نادرست این موضوع در ذهن خریداران بازار موبایل نهادینه شده که خرید یک گوشی با گارانتی هزینه‌ای بیشتر خواهد داشت.
افشار همچنین عنوان کرد: طبیعی است که واردات قانونی گوشی‌ها با توجه به هزینه‌هایی که در خصوص گمرک و غیره وجود دارد کمی قیمت را نسبت به قیمت جهانی بالا می‌برد، اما باید در نظر گرفت که این افزایش قیمت تا چه اندازه می‌تواند باشد، چرا که این روند منطقی نیست که یک گوشی آیفون که قیمت آن در جهان حدود سه میلیون تومان می‌شود در ایران به قیمتی حدود به‌طور مثال شش میلیون تومان به فروش برسد.
وی ادامه داد: به هر صورت قیمت‌های جهانی و هزینه‌هایی که برای واردات قانونی یک محصول وجود دارد مشخص است و نمی‌توان هزینه بالاتری را از مردم دریافت کرد.
رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی با اشاره به این‌که در حال حاضر گارانتی ارائه شده توسط واردکنندگان رسمی محصولات اپل گارانتی شرکت اپل نبوده و توسط شرکت‌های داخلی صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به مجموع هزینه‌ها اکنون قیمت آیفون در ایران نسبت به قیمت جهانی آن حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بالاتر است که البته در خصوص واردات مجاز و رسمی این رقم حدود ۳۰۰ هزار تومان نیز بیشتر می‌شود که به نظر می‌رسد نباید تا این حد تفاوت قیمت وجود داشته باشد.
افشار تاکید کرد: با توجه به هزینه‌هایی که رقم آنها مشخص است در نهایت شاید رقمی حدود ۱۰ درصد بالاتر از هزینه‌های جهانی برای فروش آیفون‌های رسمی قابل قبول باشد، اما آنچه اکنون در بازار واردات رسمی این برند وجود دارد به مراتب بالاتر است و به نظر شخص من نباید تا این اندازه اختلاف قیمت در این عرصه وجود داشته باشد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.