در حال خواندن
قیمت آیفون‌های مجوز دار در بازار تهران
0

بعد از انتشار خبر آغاز عرضه رسمی اولین محموله آیفون‌های جدید کمپانی اپل در بازار ایران، قیمت رسمی فروش این محصولات رجیستر شده تقریبا مشخص شد.
نود فناوری – اولین محموله رسمی گوشی‌های آیفون قرار بود از هفته گذشته (۱۵ آبان) توسط ۹ شرکت واردکننده رسمی این محصولات در کشور عرضه شود.
براساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، یکی دو شرکت توانستند اولین محموله‌های خود را در این تاریخ و دو سه شرکت دیگر روز بعد در مراکز فروش خود توزیع کنند.
آیفون‌های جدید (۷ و ۷پلاس) و اپل واچ هفدهم شهریور ماه معرفی شدند و کمپانی اپل همان زمان اعلام کرد که علاقه‌مندان می‌توانند اقدام به پیش‌خرید گوشی‌های جدید کنند.
عرضه این گوشی‌ها که به ترتیب برچسب قیمتی ۶۴۹ و ۷۶۰ دلار بر آنها خورد از ۲۶ شهریور ماه آغاز شد.
پیش از معرفی و عرضه این گوشی‌ها طرح رجیستری با همکاری وزارت ارتباطات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت صنعت و گمرک وارد مرحله پایلوت شده بود تا به واسطه آن واردات محصولات وارداتی نظیر گوشی‌های تلفن همراه به کشور قانونمند و به نوعی جلوی واردات قاچاق گرفته شود.
رجیستری بانک اطلاعاتی از کد گوشی‌های وارداتی دارد که توسط گمرک بروزرسانی می‌شود و اپراتورهای موبایل موظف هستند سیم‌کارت‌هایی را که در گوشی‌ها قرار می‌گیرد با شناسه یونیک گوشی تطابق دهند تا اگر کد گوشی در بانک داده مذکور نبود جلوی فعال شدن سیم‌کارت را بگیرند.
به این ترتیب گوشی‌هایی که از راه قاچاق وارد کشور شده باشند عملاً از کارآیی می‌افتند و امکان اتصال آنها به شبکه اپراتورها و دریافت آنتن نیست.
علی‌رغم تمامی تذکرات و هشدارهای مسئولان برای غیرفعال شدن گوشی‌های وارداتی قاچاق در راستای اجرای طرح رجیستری، آیفون ۷پلاس ۱۲۸ گیگابایتی هم‌زمان با عرضه جهانی در ایران نیز به‌قیمت هشت میلیون تومان معامله شد.
این نرخ رفته رفته با ورود آیفون‌های بیشتر در هفته‌های بعد کاهش یافت اما برخی مسئولان باز هم جسته گریخته اعلام کردند که این آیفون‌ها با اجرای کامل رجیستری غیرفعال خواهد شد.
حال با گذشت نزدیک به دو ماه از معرفی این گوشی‌های جدید، تأیید نمونه‌ آیفون‌های ۷ و ۷پلاس پیرو فرآیند واردات محصولات به ایران در آزمایشگاه تنظیم مقررات رادیویی انجام پذیرفت.
اعطای تأییدیه دائم ایران به سه مدل گوشی آیفون در گزارشی با همین عنوان در تـسنیم منتشر شد.
بنابراین یکی از اصلی‌ترین موانع واردات قانونی مرتفع گردید و پیش‌بینی شد به‌زودی عملیات ترخیص این گوشی‌ها انجام پذیرد.
پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از یک واردکننده رسمی آیفون نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند اپل در بازار ایران قیمت‌هایی بالاتر از سه میلیون تومان خورده است.
آیفون ۷ و ۷پلاس ۱۲۸ گیگابایتی به رنگ طلایی به ترتیب با قیمت‌های ۳,۱۰۰,۰۰۰ و ۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان برچسب خورده است.
نمونه ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی‌ها نیز به ترتیب ۳,۳۶۰,۰۰۰ و ۴,۳۲۰,۰۰۰ تومان قیمت خورده است.
آیفون‌های ۷ و ۷پلاس مشکی با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی نیز قیمت‌هایی در محدوده ۳,۳۰۰,۰۰۰ و ۴,۳۰۰,۰۰۰ تومان دارند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.