در حال خواندن
شرکت خدمات انفورماتیک بازوی همراه اول در حوزه بانکی می‌شود
0

عبدالله افتاده – از حدود یک ماه پیش قصد داشتیم تا با مدیرعامل همراه اول مصاحبه‌ای داشته باشیم، اما با وجود آنکه درخواست مصاحبه را چند هفته قبل از برگزاری نمایشگاه تلکام به روابط عمومی همراه اول اعلام کردیم، به دلیل مشغله فراوان وی زمانی برای انجام این مصاحبه اختصاص داده نشد. نهایتا بعداظهر یک روز قبل از برگزاری نمایشگاه تلکام برای به تصویر کشیدن آخرین وضعیت آماده سازی غرفه‌های هفدهمین نمایشگاه تلکام رفته بودم که به صورت تصادفی مهندس وحید صدوقی را در سالن‌های نیمه‌کاره نمایشگاه ملاقات کردم. پس از مطرح شدن گلایه بابت این که وقت مصاحبه داده نشده در نهایت تصمیم بر آن شد که در مسیر برگشت ایشان به برج همراه مصاحبه داخل اتومبیل انجام شود. آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت و گوی کوتاه است.

*اخیرا جلساتی به منظور همکاری در حوزه بانکداری همراه با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات داشتید. نتایج این جلسات به کجا رسید؟

جلسات خوبی با دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی داشتیم. همچنین با حضور نصرا الله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات هم جلساتی برگزار شد و تفاهم‌های خوبی صورت گرفت. براساس این صحبت‌ها قرار شد چارچوب ارایه خدمات پرداخت از طریق موبایل یا موبایل بنکینگ سریع‌تر تعیین شود.

همچنین قرار شد در بخشی که اپراتور برای ارایه این خدمات به بانک‌ها حضور پیدا می‌کند اگر ابهامی وجود دارد مشخص شود. ابتدا قرار بود یک آیین‌نامه سپاس تدوین و ابلاغ شود که متاسفانه آن آیین‌نامه در لحظات آخر ابلاغ نشد هر چند که ما درخواستمان این بود که همان آیین‌نامه نیاز به اصلاح یا بازنگری دارد.

توجه داشته باشید که یکی از ارکان توسعه دولت همراه بحث خدمات پرداخت است. وقتی خدمات ما یکپارچه شود می‌توانیم اعلام کنیم که خدمات ما یکپارچه شده و سازمان‌ها ودستگاه‌ها می‌توانند خدمات را از طریق موبایل ارایه یا دریافت کنند.

قبول دارید که بانک‌ها تجربه اپراتور بودن را ندارند و از طرف دیگر شما هم شما تجربه بانکداری را. در دنیا معمولا اپراتورها به سمت بانکداری نمیروند بلکه با بانکها شراکت می‌کنند. با توجه به این موضوع شما میخواهید در این حوزه مستقل عمل کنید یا اینکه با بانکها مشارکت خواهید داشت؟

ما قصد داریم که با همه بانک‌ها کار کنیم یعنی آن طور نیست که با یک یا دو بانک خاص این کار را انجام دهیم.

توجه داشته باشید که همراه اول زیرساخت گسترده و یکپارچه‌ای دارد و  این زیرساخت می‌تواند به همه بانک‌ها کمک کند. به همین خاطر تا الان برنامه ما بیشتر این بوده که بتوانیم این زیر ساخت را با آیین نامه‌ای که بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌کندزیرساخت را فراهم کردیم تا به همه بانک‌ها این سرویس و خدمات را ارایه کنیم.

همچنین اگر امکان‌پذبر باشد قطعا در گام بعدی ما می‌توانیم با تک تک بانک‌ها این کار را شروع کنیم و خدمات بانک‌ها مثل همبانک را در اختیار آنها قرار دهیم. به هر روی همراه اول آماده است که سایر سرویس‌های بستر موبایل را نیز برای بانک‌ها عرضه کند.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین این خدمات امضای دیجیتال است، که قصد داریم با شرکت خدمات انفورماتیک آن را ارایه کنیم.

همانطور که می‌دانید قرار بود USSD قرار بود از اول مهر بسته شود که گویا اکنون تعطیل نشد؟

بله خوشبختانه توافق شد که این سرویس باز بماند و بانک‌ها و مشتریان بتوانند از خدمات USSD استفاده کنند و این توافق انجام شد که سرویس مسدود نشود.

میگویند همراه اول با شرکت خدمات به خاطر مواردی خاص یک مقدار جدیتر وارد همکاری شده است و عملا آن بخشی که به عنوان بازوی همراه اول در حوزه بانکداری همراه سمت جیرینگ است را قرار است به سمت خدمات انفورماتیک سوق دهد. بر همین اساس گویا قرار است شرکتی با سهام بزرگتر و مشارکت شبکه بانکی ایجاد شود آیا چنین چیزی را تایید میکنید؟

ما در جیرینگ ارایه این نوع خدمات را فراهم کرده بودیم و تا الان نتوانسته‌ایم آن توقعاتی را که مدنظر بود را دنبال کنیم که البته دلیل آن ابلاغ نشدن آیین نامه سپاس بود. همچنین ما با شرکت خدمات انفورماتیک قرار است زیرساخت مورد نیاز برای ورود همراه اول به حزه بانکداری همراه را فراهم کنیم. طبیعتا زیرساخت امضای دیجیتال و پرداخت‌های خرد و سایر موارد مربوط به آن در قالب این همکاری فراهم خواهد شد.

در واقع این ماموریت جیرینگ بوده که برعهده‌اش بود، اما اکنون با این رویه قطعا ماموریت جیرینگ به فضای فروشگاه دیجیتالی و تمرکز در حوزه فین‌تک زین پس تغییر مسیر خواهد داد.

پس عملا شما بازوی بانکداریتان را از جیرینگ می‌گیرید و بخش زیرساختی آن را به شرکت خدمات منتقل می کنید و از آن طرف جیرینگ به حوزه فین‌تک ورود می‌کند؟

در حال حاضر هنوز مساله شفاف و روشن نشده ولی قطعا بخشی اجرایی کار در حوزه زیرساختی با شرکت خدمات انفورماتیک پیش می‌رود.

 بانک مرکزی یک مقطعی اجازه داد تا USSD ادامه پیدا کند اما گویا قرار است به زودی ارایه خدمات دیتا USSD حذف شود و نگاه بانک مرکزی این است که ارایه این خدمات روی دیتا انجام شود. اگر USSD حذف شود آیا ماهیت عملیاتی جیرینگ تغییر پیدا خواهد کرد؟

USSD یک بستر متفاوت است بستر دیتا هنوز در کل کشور توسعه پیدا نکرده است. ما الان در ۴چهار هزار روستا پوشش تلفن همراه را داریم و در ۱۷۰ اپراتور و در ۱۱۰ کشور سرویس ارایه می‌دهیم. از طریق سرویس USSD هر فرد می تواند در هر کشوری نسبت به پرداخت قبض و یا خرید شارژ به صورت کاملا رایگان اقدام کند.

فراموش نکنیم که بستر USSD بستری بسیار امن بوده و کوچک‌ترین مشکلی در این حوزه تاکنون نبوده است. ضمنا ما می‌توانیم با توسعه بستر USSD خدمات راحت‌تر و روان‌تر و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن یا برنامه اضافه را روی گوشی ارایه کنیم.

در حال حاضر از این طریق ما توانسته‌ایم بالغ بر ۹۷ درصد جمعیت کشور را پوشش دهیم. توجه داشته باشید که علاوه بر این بستر USSD بستر امنی برای برگزاری انتخابات کشور و احراز هویت و خیلی از این قبیل کارها تاکنون مور استفاده قرار گرفته است.

این موضوع که ممکن است روزی بانک مرکزی مانع ارایه سرویس USSD شود برایتان نگران کننده نیست ؟

نه قرار نیست مانعی ایجاد شود. در یک تعامل و همکاری مشترک این سرویس ادامه حیات خواهد داشت.

برای نمایشگاه تلکام امسال چه برنامهای دارید؟ تمرکزتان روی چه سرویسهایی است و چه سرویس جدیدی برای معرفی خواهید داشت؟

امسال در نمایشگاه شعار همراه اول “وقت معتبر شدنه” است. ما در همراه اول زیرساخت‌های لازم برای حفظ اطلاعات خصوصی مشترکان را ایجاد کرده‌ایم و در طی چهار سال گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه داشته‌ایم.

همراه اول در عرض یک سال و نیم گذشته نزدیک به ۸ هزار سایت ۳Gراه‌اندازی کرده ایم که اکنون صد درصد گوشی‌های هوشمند در شبکه همراه اول از این فناوری پشتیبانی می‌کند. در توسعه نسل‌های بالاتر به دلیل اینکه گوشی‌های در اختیار مشترکان پشتیبانی لازم از فناوری‌های جدید را انجام نمی‌داند مقداری محتاط‌تر عمل کردیم که اکنون با برنامه باندلینگ گوشی‌که در حال انجام است برنامه‌های خود را در حرکت به سمت فناوری‌های بالاتر در حال پیگیری هستیم.

جالب است بدانید که تقریبا ضریب نفوذ تلفن‌های هوشمند که نسل چهارم را پشتیبانی می‌کنند نسبت به سال ۹۳ حدود سه تا چهار برابر شده است.

در حال حاضر بالای ۱۰ درصد گوشی‌های موجود نسل چهارم را پشتیبانی می‌کنند. با توجه به اینکه امکان استفاده از گوشی‌های هوشمند برای مشترکان بیشتر فراهم شده ما یک برنامه فشرده در طی یک سال داریم که آنرا اجرایی خواهیم کرد.

ما در همراه اول از مرداد ماه شروع کردیم تا بتوانیم در عرض یک سال یا کمتر حداقل ۱۱ هزار سایت نسل چهارم را راه‌اندازی کنیم.

ما تا الان در بیش از ۵ هزار سایت فیبرنوری استفاده کردیم که با این شبکه می‌توانیم خدمات بهتری در استفاده از نسل چهارم ارایه کنیم. اکنون در خصوص خرید تجهیزات آخرین تکنولوژی نسل چهارم را همراه اول خریداری کردیم.

علاوه بر  این ما در همراه اول ” LT Med Pros ” را خریداری کردیم که آخرین تکنولوزی شبکه تلفن همراه است. توجه داشته باشید که با این تکنولوژی سرعت هزار مگابیت دانلود قابل استفاده است.

موضوع اپراتورهای مجازی که رگولاتوری به تعداد خیلی زیاد مجوز داده وشما موظفید که حداقل با ۲ تای آنها قرارداد داشته باشید را چگونه می‌بینید. آیا این دو اپراتور مجازی انتخاب شده‌اند؟ کلا برنامهتان در این رابطه چیست ؟

تقریبا ۲۰ شرکت موافقت اولیه گرفته‌اند که باید طرح اولیه‌شان را ارایه کنند برای ما چه برنامه‌ای دارند، چطور می‌خواهند حضور پیدا کنند و چطور برنامه‌شان را پیاده سازی می‌کنند.

ما یک تیم حرفه‌ای گذاشته‌ایم و با همکاری مشاوری که تجربه خوبی داشته است، داریم پیشنهادات شرکت‌ها را ارزیابی می‌کنیم. هفته گذشته هم بیست مدیر را دعوت کردیم تا با حضور دکتر عباسی معاون تنظیم مقررات یک جلسه برای همین موضوع داشتیم.

در واقع تمام تلاش‌مان این است که شرکت‌های توانمند در این حوزه را شناسایی کنیم و در کنار همراه اول بتوانیم با آنها همکاری و مشارکت خوبی داشته باشیم. هدف ما این است که این خدمات را اپراتورها برای مشترکان ارایه کنند تا یک تنوع سرویس در این حوزه ایجاد شود.

نظر خودتان درمورد حضور این تعداد اپراتورهای مجازی چیست؟ فکر می‌کنید نیاز هست ما در کشور این تعداد اپراتور مجازی را داشته باشیم؟

بودن بیست شرکت برای ما انتخاب را راحت‌تر می‌کند. درست است که زمان ارزیابی برای ما طولانی‌تر می‌شود ولی در عوض می‌توانیم در بین بیست شرکت گزینه بهتر را انتخاب کنیم و این به نفع اپراتور است که از بین شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کردند با آنکه آماده‌تر است و اقدام عملی داشته و در کشورهای دیگر کار کرده همکاری کند. با این کار ریسک کار هم کاهش پیدا می‌کند و اپراتور مجازی هم می‌توانند تجربه موفقی در کنار همراه اول داشته باشد.

پس تا به حال هنوز به موافقت صد درصدی  نرسیده‌اید؟

خیر. یک کمیته‌ای مسوول کار است که جمع بندی می‌کند و گزارش را برای شرکت‌ها اعلام می‌کند و آن‌ها را نهایی می‌کنند.

صحبت از این بود که اورنج قرار بود بخشی از سهام همراه اول را خریداری کند این موضوع به کجا رسید و نتیجه چه شد؟

ما تقریبا یک سالی است که با اورنج مذاکره می‌کنیم و شرکت‌های دیگرهم بودند. اورنج هم یکی از شرکت‌هایی که در این حوزه علاقمند بوده که سهام همراه اول را خریداری کند.

تقریبا سهام‌داران اعلام موافقت کردند و آن اطلاعاتی که لازم است برای ارزیابی اولیه در حال انجام است و ما امیدوار هستیم که در چند ماه آینده این بحث به نتیجه برسد. ولی نکته‌ای که مهم است این است که سهام همراه اول در حال حاضر در بورس است و برای واگذاری سهام حتما باید مرحله معرفی شرکت در بورس انجام شود.

طبیعی است که  همه شرکت‌ها می‌توانند در بورس شرکت کنند و در رقابتی که انجام می‌شود هر شرکتی که سهام را بخواهد و اهلیتش هم تایید شود می‌تواند سهام را خریداری کند.

برنامه‌تان برای واگذاری سهام به بخشی از اپراتور یا هر کسی که در این رقابت قرار است برنده شود چیست؟ چند درصد سهام را به صورت عمده می‌دهید؟

تا آنجا که بنده از سهامدار عمده اطلاع دارم چیزی حدود ۲۰ درصد از سهام همراه اول در برنامه بوده اگر در آن شروط اولی طرفین توافق کنند این کار انجام می‌شود.

به عنوان آخرین سوال بحث ادغام که اخیرا مطرح شد و برنامه‌ای که مخابرات قرار است طبق آن تا سال ۹۷ همراه اول را در دل خود ادغام کند را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من هم این موضوع را در گزارش‌هایی که در رسانه‌های منتشر شد دیدم. این از اختیارات سهامداران است. من در این زمینه هیچ پیش‌بینی یا نظر خاصی ندارم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر