در حال خواندن
راهنمای خرید تبلت
5

اگر برای حضور در جلسات کاری به ابزاری چشمگیر و سبک فکر می کنید، اگر مایلید تا موفقیت تجاری و کاری بیشتری را برای خود و شرکتتان رقم بزنید، اگر دوست دارید که در فاصله جلسات نفسی کشیده نامه های الکترونیکی تان را چک کرده و یا لبی به بازی تر کنید، انتخاب یک تبلت مناسب برای ‌Business دشواری نیست، کافی است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید!
نود آی سی تی – ایده استفاده از تبلت‌ها در محل کار، به خصوص جلسات کاری یکی از جذاب ترین راهکارها برای مدیران، بازرگانان و بازاریاب‌هایی است که مایلند در کوتاهترین زمان ممکن، مشتری را به چنگ آورند.
از چک کردن ایمیل‌ها، یادداشت برداری و ارایه فایل‌های پاورپوینت گرفته تا وب گردی و سایر فعالیت‌های تجاری و کاری می‌توانید به این تبلت‌های تکیه کنید.
استفاده از تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، نسبت به استفاده از گوشی‌های هوشمند، راحت‌تر است. از سوی دیگر بخاطر وزن سبکتری که تبلت‌ها نسبت به لپ تاپ‌ها دارند، حمل و نقل شان ساده‌تر بوده و کمتر به ستون فقرات تان فشار خواهند آورد.
حال اگر واقعا مشتاق شده‌اید یکی از این تبلت‌ها را خریداری کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا جنبه‌های گوناگون این ابزارهای دوست داشتنی تازه به دوران رسیده را با هم بررسی کنیم. اگر تا انتها ما را همراهی کنید به بررسی سیستم عامل، برنامه‌های کاربردی، امکانات اتصال، سخت افزار و سایر موارد مربوطه خواهیم پرداخت.
سیستم عامل

نخستین موردی که در زمان خرید تبلت ها باید در نظر بگیرید، سیستم عامل آن است. در حال حاضر، جنگ نرم افزاری نفس گیری بین iOS شرکت اپل و سیستم عامل آندروید گوگل در جریان است. همانطور که می دانید سیستم عامل iOS بر روی کلیه تبلت های آیپد نصب شده و اندروید رقیب سرسخت این سیستم عامل است.
از سوی دیگر رقیب ضعیف و سیه روز دیگر قصه ما، تبلت های ویندوز ۷ هستند که بنا به دلایل گوناگون هنوز نتوانسته اند موفقیت چشمگیری را در بازار کسب نمایند و چشم امیدشان به ویندوز ۸ است تا شاید سال آینده میلادی درهای بسته زیادی را به روی طرفداران مایکروسافت بگشاید.
از این گذشته، با وجودی که ویندوز ۷ مخصوص تبلت طراحی نشده بود، باز هم توانست کارایی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد و کارشناسان خوش بینانه منتظر ورود ویندوز بعدی یعنی Windows 8 هستند.
اگر استفاده از برنامه های ویندوزی به خصوص بسته نرم افزاری آفیس مد نظر شماست، برای انجام هر چه ساده تر شدن امور تجاری خود می توانید از تبلت های ویندوز ۷ استفاد ه کنید. البته درحال حاضر برنامه های متعددی برای آیپد و تبلت های اندرویدی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید کلیه فایل هایی که نیازمند آفیس هستند را اجرا کنید. ولی نه به سادگی تبلت های مجهز به Windows 7 !
اگر به دنبال تبلتی برای انجام امور کلی زندگی از انجام بازی های ویدئویی گرفته تا تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی و وب گردی و حتی تمیز کردن اتاق به هم ریخته تان هستید، تبلت های مجهز به سیستم عامل اندروید یا iOS مناسب تر از ویندوز ۷ می باشند. چراکه برنامه های جذاب و متعدد زیادی برای آنها تولید شده است.
اگر استفاده راحت از Android Market و بهره از سیل نرم افزارهای کاربردی مد نظرتان است، آندروید انتخاب بهتری به نظر می رسد. چراکه نصب نرم افزار و استفاده از تبلت های اپل، مستلزم استفاده از آیتیونز و نرم افزار هایی است که ممکن است یادگیری آنها برای همه ساده نباشد.
برنامه های کاربردی

اگر از تبلت های ویندوز ۷ استفاده کنید، قادر خواهید بود تقریباً تمامی برنامه های این سیستم عامل را بر روی دستگاه خودتان نصب و اجرا کنید. متاسفانه آندروید و iOS در برنامه های تجاری هنوز با محدودیت هایی همراه بوده و خیلی کامل نیستند. البته برنامه های جایگزینی برای این منظور ارائه شده اند.
برخی از تولید کنندگان همچون لنوو در تبلت ThinkPad خودشان قابلیت تغییر IP و همچنین Remote Desktop ویندوز را به صورت پیشفرض نصب کرده اند تا کاربرانی که تبلت را برای انجام امور کاری خود تهیه کرده اند، دغدغه نصب و استفاده از این دو ویژگی کاربردی را نداشته باشند.
در زمینه برنامه های کاربردی، سیستم عامل iOS از برنامه iWork برای تبلت های iPad خود بهره می برد که قادر به کار با فایل های گوناگون متنی، صفحه گسترده و فایل های PowerPoint است و از اینها گذشته با فایل برنامه های آفیس سازگاری دارد. برنامه های Docs و Quickoffice نیز با کارایی مشابه برای سیستم عامل iOS و آندروید طراحی شده اند. هردوی این برنامه ها اجازه باز کردن، ایجاد و ذخیره فایل برنامه های Word، Excel و PowerPoint را به کاربر می دهند؛ البته محدودیت هایی نیز در کار با فایل های پیچیده و صفحه گسترده های دارای ماکرو دارند.
متاسفانه، برنامه های آنلاین اینچنینی مانند Google Docs و Docs.com برنامه های مناسبی برای تبلت ها نیستند و در حد یک واژه پرداز ساده باقی مانده اند. در حقیقت این برنامه ها آنچنان به صفحه کلید و موشواره وابسته اند که به هیچ وجه مناسب حال تبلت ها نمی باشند.
صفحه کلید، موشواره و قلم نوری یا دیجیتال

البته حمل صفحه کلید و موشواره در کنار تبلت این پرسش را مطرح می نماید که اصلاً چرا یک لپ تاپ تهیه نکرده ایم! بهتر است بدانید در صورتی که زیاد تایپ می نمایید و اطلاعات ورودی از صفحه کلیدتان بالا است بالطبع نیاز به یک صفحه کلید احساس می شود. استفاده از ابزارهای اضافی اینچنینی آنقدرها که فکر می کنید بد نیست. شما می توانید در زمان نیاز از آنها بهره برده و در باقی اوقات تبلت دوست داشتنی و سبک خود را بدون این ابزار حمل کنید.
تبلت های مجهز به ویندوز ۷ دارای پورت USB و اغلب دارای قابلیت اتصال بلوتوث می باشند، پس می توانید از تمامی صفحه کلید و موشواره های موجود در بازار استفاده نمایید. برخی از تبلت های آندوریدی نیز دارای پورت USB هستند اما iPad 2 و بسیاری دیگر از تبلت های موجود فاقد چنین امکانی می باشند و برای اتصال ابزارهای جانبی تنها به بلوتوث بسنده می کنند. البته آیپد، نمی تواند بلوتوث همه دستگاه ها را شناسایی نمی کند و باید توجه کنید حتما ماوس یا کیبوردی تهیه کنید که توسط آیپد قابل شناسایی باشد. اگر از تبلت های اپل استفاده می کنید و نیاز به صفحه کلید جانبی دارید می توانید صفحه کلید مخصوص اپل یا صفحه کلید شرکت لاجیتک را تهیه فرمایید که هر دو در یک حد قیمتی هستند (حدود ۷۰ دلار). البته لاجیتک یک صفحه کلید تاشو هم دارد که مختصر و مفیدتر بوده و جابجایی آن ساده تر است ولی قیمتی بالاتر دارد (۱۳۰ دلار).
یادآور می شوم که صفحه کلیدهای لاجیتک برای هر دو تبلت های اپل و آندروید قابل استفاده هستند. لاجیتک یک صفحه کلید مخصوص نیز برای Samsung Galaxy Tab دارد که انتخاب خوبی برای کاربران این تبلت ۱۰ اینچی به حساب می آید.
اگر وجود صفحه کلید برای تبلت را ضروری می دانید می توانید یکی از مدل های ThinkPad شرکت لنوو و یا Eee Pad Transformer TFT101 و Eee Pad Transformer Prime شرکت اسوس که دارای صفحه کلید مخصوص به خود هستند را تهیه کنید.
اگر تبلت شما مجهز به ویندوز ۷ است، خریداری یک ماوس امری حیاتی است. در حقیقت استفاده از این سیستم عامل که هنوز برای کار با سر انگشتان کاربران بهینه سازی نشده، بدون وجود موس یا stylus تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد! خوشبختانه به دلیل وجود پورت USB در این تبلت ها، می توانید هر موشواره یا صفحه کلیدی که در بازار است را برای تبلت های ویندوز خریداری نمایید.
قلم دیجیتال

اغلب تبلت ها بخصوص تبلت iPad دارای قابلیت صفحه لمسی خازنی هستند، که قادر به دریافت اطلاعات از کلیه ابزارهای رسانا، مثلاً قلم های دیجیتال است. اما برای کارهایی که نیاز به دقت بالایی دارند، استفاده از قلم سازگار با تبلت مهم است.
اغلب تبلت های ویندوزی و آندرویدی که کاربران اهل کسب و کار را هدف قرار داده اند، از فن آوری دیجیتایزر مخصوصی پشتیبانی می نمایند که نیازمند قلمی مخصوص در کنار استفاده از صفحه نمایش خازنی است. با استفاده از دیجیتایزر می توانید هنگام استفاده از قلم دیجیتال، انگشتان خود را بر روی صفحه نمایشگر قرار داده و حرکت دهید به طوری که هیچ تاثیری بر کاری که می کنید نداشته باشد. بدین ترتیب انجام کار ساده تر بوده و دقت کار بیشتر خواهد شد.
تبلت های مبتنی بر N-Trig (مجهز به فن آوردی دیجیتایزر) برای افرادی که مدام در حال یادداشت برداری یا طراحی های جزئی هستند مناسب است. قلم های Duo Sense Dual مبتنی بر این فن آوری را می توانید در تبلت های HTC Flyer ، Jetstream و تبلت ThinkPad لنوو بیابید. برخی از تبلت های ویندوزی مبتنی بر N-Trig عبارتند از فوجیتسو Q550 و HP Slate 500 ، HP Slate 2 و Motion CL900.
گفتنی است، هریک از تبلت های آندرویدی دارای برنامه یادداشت برداری مخصوص به خود هستند، مانند برنامه Notes در سری تبلت های HTC و My Script Notes Mobile در تبلت ThinkPad.
اگر مایل باشید طراحی های خود را به صورت دیجتالی انجام دهید، می توانید سری به تبلت های مبتنی بر Wacom ویندوزی بزنید. مواردی چون EP121 اسوس یا سری ۷ سامسونگ.
به یاد داشته باشید که قلم های مخصوص Wacom را نمی توان برای تبلت های مجهز به N-Trig یا برعکس استفاده کرد.
اتصال و پورت ها

Wi-Fi:
تقریباً همه تبلت ها مجهز به فن آوری Wi-Fi هستند. البته اغلب از ۸۰۲.۱۱a که دارای بسامد ۵ گیگا هرتزی که مناسب کارهای تجاری است برخوردار نمی باشند. گفتنی است، قابلیت اتصال بی سیم ۵ گیگا هرتزی که در روترهای جدید نیز بکار گرفته شده اند به دلیل کم بودن نمونه های مشابه در اطراف شما، دارای اتصالات بهتر بی سیم هستند. تبلت های iPad2 و سامسونگ گلکسی تب ۱۰.۱ دارای چنین امکانی می باشند.
پهنای باند: هر روز تعداد بیشتری از تبلت ها دارای قابلیت استفاده از پهنای باند بی سیم می شوند. بعضی از مدل های iPad2 دارای اتصال ۳G هستند و تبلت سامسونگ گلکسی تب و موتورولا ۴G LTE Droid XyBoard نیز از 4G بهره می برد. اگر اتصال اینترنتی پهنای باند برایتان مهم است، پیشنهاد می کنیم مدلهایی ۴G را تهیه فرمایید؛ البته هنوز شبکه های ۳G و ۴G در ایران راه اندازی نشده اند و سرعت شبکه ۳G رایتل نیز محدود به ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه است که تفاوت چندانی با GPRS نمی کند
بلوتوث: با شنیدن نام بلوتوث یاد ارسال/دریافت فایل می افتید؟ اشتباه نکنید، این بار می خواهیم از آن برای اتصال ابزارآلات جانبی چون صفحه کلید و موشواره بهره ببریم. به همین منظور دارا بودن حداقل بلوتوث ۲.۱ برای تبلت شما ضروری است. جالب اینجاست که هنوز برخی از تبلت های فاقد چنین قابلیت کلیدی هستند.
USB:
بودن یا نبودن این پورت بستگی به شما دارد! اینکه چطور می خواهید فایلهای مورد نیاز خود را جابجا کنید یا سخت افزار جانبی مانند موشواره، صفحه کلید، دسته بازی، و غیره را به تبلت خود متصل نمایید، همگی به عهده خودتان است. تبلت iPad فاقد پورتهای یکپارچه است و لازم است که مبلغ جزئی ۳۰ دلاری را از بابت اتصال دوربین دیجیتال خود به آن بپردازید. جالب اینجاست تنها تعداد معدودی از تبلت های آندرویدی دارای پورت USB هستند، این تبلت ها عبارتند از ThinkPad لنوو، Iconia A500 ایسر و Thrive توشیبا. اغلب تبلت های اندرویدی دارای پورت مینی USB و میکرو USB می باشند.
HDMI:
اگر تمایل دارید تا تبلت شما به عنوان پخش کننده فایلهای ویدئویی عمل کرده و قادر به اتصال به تلویزیونهای نسل جدید باشد، باید به دنبال دستگاهی باشید که دارای خروجی تصویری HDMI باشد. علی رغم محبوبیت بالای این پورت، اگر از تبلت iPad استفاده می نمایید، لازم است که یک آداپتور مخصوص ۴۰ دلاری بخرید! امان از دست اپل که برای کاهش هزینه و ضخات محصولش، همه امکانت را از روی آن حذف کرده است!!
دوربین:
اگر برگزاری ویدئو کنفرانس یا تماس های ویدئویی مد نظرتان است، باید تبلتی تهیه کنید که دارای دوربین جلویی باشد. جالب است بدانید یکی از ضعف های سری نخست iPad های اپل، و برخی دیگر از تبلت ها همین فقدان بود، اما نگران نباشید امروزه اغلب تبلت ها دارای این دوربین هستند و تفاوت اصلی شان در کیفیت تصویر آنهاست.
در صورتی که می خواهید مخاطبان خود را با تصویر شفاف شگفت زده کنید به دنبال دوربین های ۱.۳ مگاپیکسلی با تصویر ویدئویی ۷۲۰p باشید، البته بجز دوربین، یک اتصال اینترنتی پرسرعت هم لازم است، آن را فراموش نکنید! از سوی دیگر اگر عکاسی، اسکن اسناد و حتی استفاده از برنامه های OCR (تبدیل تصاویر به متن) مد نظرتان است، تبلت تان باید دوربین پشتی خوبی نیز داشته باشد.
ذخیره سازی اطلاعات

بسیاری از تبلت ها فاقد امکان پشتیبانی از کارتهای حافظه هستند، پس در هنگام خرید دقت کنید که تبلت مورد نظرتان به حد کافی جا برای ذخیره سازی اطلاعات داشته باشد. برنامه های کاربردی، نامه های الکترونیکی، اسناد متنی، صفحات گسترده و فایل های نمایشی نیازمند فضای زیادی نیستند. با این حال، اگر با فایلهای صوتی و تصویری زیادی سر و کار دارید بهتر است تبلت هایی با ظرفیت بالاتر را تهیه کنید (در حال حاضر حداکثر ظرفیت داخلی موجود ۶۴ گیگا بایت است)؛ یا اینکه تبلتی تهیه کنید که بتوان به آن کارت حافظه micro-SDHC اضافه نمود.
خوشبختانه بسیاری از تبلت های آندرویدی و همه مدلهای مجهز به ویندوز ۷ این امکان را به شما می دهند تا به فایلهای موجود در کارتهای حافظه، کول دیسک ها و دیسک های سخت همراه مستقیماً دسترسی داشته باشید. در مقابل تبلت های iPad برای نقل و انتقال فایل به یک رایانه مجهز به برنامه iTunes یا حساب ذخیره سازی آنلاین همچون iCloud، Mozy یا DropBox نیاز دارند. البته دانلود از این سایت ها بخصوص زمانی که در دفتر کار یا منزل نیستید و مجبور به استفاده از اینترنت همراه می شوید کار دشواری است. پس برای کاربران تبلت های اپل استفاده از دیسک های سخت دارای Wi-Fi انتخاب خوبی است، و نمونه آن هارد دیسک GoFlex محصول شرکت Seagate است.
امنیت
امنیت اطلاعات و رمزنگاری آنها یکی از مهمترین دغدغه های بازرگانانی است که کاربر تبلت ها به شمار می روند، به طوری که برای بعضی شرکت ها نبود چنین خصیصه ای به حذف گزینه های پیش روی خرید منتج می شود. به همین خاطر تبلت های مجهز به سیستم عامل آندروید نسخه ۲.X به دلیل فقدان رمزنگاری گزینه مناسبی برای این دسته از خریداران به حساب نمی آید.
ویندوز ۷ دارای Bitlocker (تنها در ویندوزهای نسخه Ultimate و Enterprise) و تعداد زیادی از برنامه های ثالث برای کسب این مهم است. از سوی دیگر آندروید ۳.۰ (کندوی عسل) و نگارش های بعدی دارای سیستم رمزنگاری مخصوص خود هستند، و iPad نیز از همان اولین نمونه ای که وارد بازار شد دارای قابلیت رمزنگاری کلیه اطلاعات خویش است.
شرکت لنوو پا را از این نیز فراتر گذاشته و امنیت فوق بالایی را در IdeaPad خود تضمین کرده است. این تبلت الکترونیکی نه تنها قادر به استفاده از Cisco VPN و پست الکترونیکی امن شرکت Good Technologies است، بلکه به کاربر اجازه می دهد اطلاعات موجود در کارت حافظه را نیز رمزنگاری نماید. از این گذشته، پردازنده Citrix Receiver این امکان را میسر می کند تا بتوانیم از اتصال های راه دور ویندوز به طور امن بهره ببریم.
گفتنی است، همه سیستم عامل های موجود، ابزار مناسبی برای ایجاد ارتباط های VPN در خود دارند، بدین ترتیب اتصال به شبکه داخلی شرکت مطبوعتان کار دشواری نیست. مسئله موجود محدودیت iPad در چنین اتصالهایی است. تبلت اپل تنها قادر به انجام ارتباطهای اولیه همچون ایمیل سازمانی و دسترسی به صفحه اعلانات داخلی است؛ در صورتی که ویندوز ۷ و آندروید بدون محدودیت قادر به انجام کلیه امور مربوطه و دسترسی به فایلها و مرور آنها می باشند.
طول عمر باتری
در مجموع باتری iPad بهترین بازده را بین کلیه تبلت های موجود در بازار دارد. طول عمر آن تقریبا از تمام تبلت ها بیشتر و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ مجدد آن نیز کوتاه تر از اکثر رقبای خود است. تبلت های ویندوز ۷ نیز از همه بیشتر انرژی مصرف می کنند و به همین دلیل معمولا کوتاه ترین طول عمر باتری را دارند. برای مقایسه طول عمر باتری انواع مختلف تبلت ها به این مقاله مراجعه نمایید.
کلام آخر
نباید از تبلت ها انتظار داشته باشید کلیه نیازهای تجاری شما را رفع و رجوع کنند؛ اگر نرم افزارهایی دارید که برای اجرا نیازمند سیستم عامل ویندوز هستند، مسلماً استفاده از تبلت ویندوز۷ بهترین انتخاب پیش رو است. اما اگر چنین نیازی ندارید، تبلت های اپل یا آندرویدی می تواند گزینه های بهتری باشند، چرا که دارای زیرساخت مناسبی برای پشتیبانی از لمس صفحه نمایش هستند.
منبع: www.zoomit.ir

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر