در حال خواندن
خانه و خودروی هوشمند برای دنیای امروز
0

استارت آپ واژه‌ای است که در سال‌های اخیر در اخبار دنیای فناوری به کرات شاهد استفاده از آن در توصیف کمپانی‌های نوپایی هستیم که راهکارهای جدیدی را برای حل مشکلات و مسائل موجود در دنیای فناوری مطرح می‌کنند. به طور قطع منشا این واژه در سن فرانسیسکو و دره‌ی سیلیکون نهفته است. اما استارت آپ چیست و به چه کمپانی‌هایی استارت آپ اطلاق می‌شود؟ علی طاهری مؤسس و مدیرعامل شرکت ازل ارتباط که این روزها درگیر پروژه‌های استارتاپی همچون خانه هوشمند و خودروی هوشمند است در گفت‌و‌گو با عصرارتباط درباره مفهوم استارتاپ فعالیت‌های مجموعه ازل ارتباط سخن گفته است.

برای شروع بد نیست تعریف شما را از استارتاپ بدانیم؟

استارت آپ یک کمپانی نوپا است که که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

بسیاری، استارت آپ را فرهنگ نوینی برای اندیشه‌های نو و خلاقیت برفراز ایده‌های موجود می‌دانند که هدف از آن برطرف کردن مشکلات موجود در نقاط کلیدی است که به عنوان پاشنه‌ی آشیل راه‌حل‌های موجود شناخته می شوند.

تأسیس یا پیوستن به یک استارت آپ به معنای یک تصمیم جدی برای جدا شدن از شرایط ایده‌آل و پایدار به منظور دستیابی به رشد برق‌آسا و تلاش برای ایجاد موجی از تغییرات در مدت زمان کوتاه است.

این مفهوم را در ازل ارتباط به چه شکلی تعریف کرده‌اید؟

در حال حاضر در ازل ارتباط مباحث خانه و خودرو هوشمند را مورد تمرکز قرار داده‌ایم، در واقع با اعتقاد به اینکه امروزه مفهوم اینترنت اشیا، دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده ما در تلاش هستیم بتوانیم در این حوزه تاثیرگذار و پیشرو باشیم.

در حوزه خودرو هوشمند شما چه فعالیتی داشتید و محصول شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

در حوزه حمل‌ و نقل بیش از پیش خدمات و مزایای گسترده‌ای را برای شرکت‌‌ها و همچنین کاربران نهایی فراهم آورده است. این خدمات از طریق کاهش هزینه ‌ها و ایجاد جریان درآمدی جدید فرصت‌‌های قابل توجهی را برای کسب‌ وکارها ایجاد کرده است. سامانه تعاملی هوشمند خودرو از طریق پایش ناوگان حمل‌ونقل به جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات از قبیل وضعیت تجهیزات و عیب‌یابی خودرو، متوسط سرعت، مسافت پیموده شده، مدت زمان سفر، مکان جغرافیایی خودرو و همچنین میزان مصرف سوخت می‌پردازد و به صاحبان کسب‌وکار امکان بازیابی، استفاده بهینه از این اطلاعات از طریق خدمات وب‌سرویس و همچنین نرم‌افزار کاربردی موبایل می‌دهد. همچنین این راهکار از طریق پایش اطلاعات مرتبط می‌تواند الگوی رفتاری رانندگی هر یک از رانندگان را تهیه و تحلیل نماید و با بهره‌گیری از سرویس‌های مبتنی بر مکان صاحبان کسب‌وکار را قادر به نظارت لحظه به لحظه خودروها و  برنامه‌ریزی مسیرهای روزانه‌ ایشان به بهترین نحو می‌کند. گفتی است این سامانه زیر ساخت قدرتمندی را برای خودکار سازی زنجیره پخش و ارتباط با خودروهای مرتبط فراهم می‌سازد.

این مزیت و کاربرد در پروژه خانه هوشمند به چه شکل تعریف شده؟

این سیستم حاوی طیف وسیعی از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای هوشمند سازی ساختمان است، که برخلاف محصولات وارداتی امکان نصب بر روی کلیه ساختمان‌ها و سازه‌های قدیمی و نوین را فراهم ساخته است. همچنین امکان پیکربندی را از طریق تعریف سناریو و Work Flow های پیچیده و ساده را امکان پذیر می‌سازد. همچنین امکاناتی از قبیل کنترل سیستم روشنایی، کلید و پریز هوشمند، سیستم تهویه و سرمایش، گرمایش، سیستم امنیتی و کنترل تردد، سنسورهای محیطی (اکسیژن، منو اکسید کربن، گازهای قابل اشتعال، دما، رطوبت، نور و حرکت) و ریموت کنترل مرکزی را به نمایش گذاشت. یکی دیگر از محصولات کلیدی ما  در حوزه خانه هوشمند دستگاهی است که امکان پخش و مدیریت رسانه‌های دیجیتال همچون فیلم و موسیقی و گیرنده دیجیتال DVB-T/S را فراهم می سازد، همچنین امکان شارژ بیسیم تلفن همراه و اجرا و کاربری کلیه نرم‌افزارهای سیستم عامل‌های Windows و Android را مقدور ساخته است، گفتنی است که این دستگاه به عنوان کنسول بازی با بهره‌گیری از پردازنده  قدرتمند گرافیکی و Microsoft Kinect بازی‌ها و سرگرمی‌های Windows و Steam را با پشتیبانی چهار کاربر  همزمان اجرا می کند.

برای این پروژه‌ها چه میزان از نرم افزارها و سخت افزارهای بومی استفاده شده؟

با افتخار اعلام می‌کنیم که سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در این پروژه‌ها همگی توسط تیم فنی ازل ارتباط طراحی و تولید می‌شوند. این امر باعث می‌شود هزینه‌های ما برای عرضه محصول وخدمات به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. به همین دلیل ما یک محصول متکی به نیرو و دانش بومی و البته متعلق به بخش خصوصی در اختیار داریم.

در این میان نقش شرکت ارتباطات سیار ایران چیست؟

در ساختار ارتباطی محصولات و خدمات ما که از مصادیق اینترنت اشیا به شمار می‌روند، فراهم کردن زیرساخت ارتباطی یا دسترسی به شبکه اینترنت  در زمان‌ها و مکان‌های مختلف مورد نیاز است که شبکه تلفن همراه به عنوان راهکاری به شمار می‌آید. شرکت ارتباطات سیار به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه با عرضه سرویس‌های نوین و متنوع دسترسی به اینترنت، پل ارتباطی بین سرویس ها و کاربران است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر