در حال خواندن
تلفن همراه ۲ ماه دیگر جایگزین کارت بانکی می‌شود
0

به گفته وزیر ارتباطات، تلفن همراه ۲ ماه دیگر جایگزین کارت بانکی می‌شود.

نود فناوری – وزیر ارتباطات گفت: تا دو ماه آینده شهروندان برای مراودات خرد بانکی می توانند از موبایل خود مانند کارت استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و به سوالات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسخ داد.

گزیده اظهارات مهم وزیر ارتباطات به شرح زیر است.

*وزیر ارتباطات با بیان اینکه در مورد خدمات دولت الکترونیک و پرداخت الکترونیک با بانک مرکزی وارد مذاکره شده ایم گفت: پیش بینی می شود تا دوماه آینده کاربران ایرانی بتوانند به واسطه طرح پول خرد الکترونیکی از موبایلشان به عنوان یک کارت بانکی استفاده کنند.

* تاکنون تعریف خوبی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نداده ایم، با توجه به اینکه  هوشمند است، تمام آدرس هایی که در ایران وجود دارد، در بستری نرم انجام می شود که این شبکه ملی اطلاعات است. مانند سرشماری ۹۵ کشور که در بستری امن و با سرعت بالا قابل دسترس است.

* آن چیزی که هاست و سرور آن در خارج از کشور است جزئی از شبکه ملی اطلاعات نیست. امکان دارد هزینه بیشتر و سرعت کمتری هم داشته باشید.

* در شبکه ملی اطلاعات تمام اطلاعاتی که مردم به عنوان محتوا به آن نیاز داریم در چهار مرکز تبادل قابل دسترسی است. تمام آدرس های داخل ایران در این شبکه قابل دسترس است.

* شبکه ملی اطلاعات یعنی، سرعت بالاتر، هزینه کمتر و امنیت بیشتر برای کاربران.

* شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی دو ماه وقت دارند تا بتوانند تجهیزات لازم برای تفکیک پهنای باند داخل و خارج را آماده کنند و هزینه ها را نیز برای مشترکان اعلام کنند.

* تاکنون ۸۵ هزار نفر برای ترابرد پذیری اقدام کرده اند. در هفته های اول موفقیت طرح ترابردپذیری ۱۲ درصد بود. این تنها راهی است که باعث می شود اپراتورها خدمات و کیفیت را بالا ببرند و رقابت سالم است.

* اپراتوری که به مردم سرویس ندهد جریمه های زیادی از سوی رگولاتوری به آنها تحمیل می شود.

* ارزیابی واحد کامپیوتر مرکز آمار بر این بود که امکانات آنها برای سرشماری کافی است ولی مراجعه زیاد مردم در روز اول باعث ترافیک زیادی در سایت شده بود. پس از آن با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکل رفع و تاکنون سایت دچار هیچ مشکلی نشده است.

* تا به امروز ۲۰ درصد خانوارها در سرشماری شرکت کرده اند و روز ۲۴ مهر ( امروز)  به تنهایی ۵ درصد از خانوارها شرکت کردند. ایران با ۲۰ درصد مشارکت دومین کشور بعد از ژاپن در سرشماری اینترنتی بوده است.

* شبکه ملی اطلاعات یک پروژه بزرگ است که حدود ۱۳ سال است که در حال انجام است.  در گذشته مطالعاتی انجام شده بود و با کامل شدن این مطالعات توانستیم بستر لازم را ایجاد کنیم و در یک همکاری جمعی با کمیته های مختلف فاز اول را در هفته دولت افتتاح کردیم. در حال حاضر برای فاز دوم در صدد رفع کمبودها هستیم و در بخش دیگر  چهارشنبه در قم یک دیتا سنتر ایجاد کرده ایم به عنوان محل تولید محتوای دینی، بعد از آن در خوزستان و اصفهان نیز دو مرکز دیگر تبادل اطلاعات به عنوان قدم های بعدی راه اندازی می کنیم. در قدم بعدی با تولید کنندگان محتوا ارتباط نزدیکتری برقرار کنیم تا مردم هر نوع محتوایی را در داخل دسترسی داشته باشند.

* از هفته دولت تاکنون هر کدام از شرکت هایی که تولید محتوا دارند اعلام کرده اند که در بستر شبکه ملی اطلاعات دو برابر یا بیشتر سرعت تولید محتوا داشته اند.

* دولت به تنهایی نمی تواند تولید محتوا بکند،  بر اساس اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی در تمام بسترها وارد شده است و امروز تمام تلاش ما این است که ساز و کاری را به وجود بیاوریم که همه در تولید محتوا دخیل بشوند. تولید محتوا برعهده مراکز دانشگاهی و هر مجموعه دانشی دیگری است. مثلا کتابخانه ملی اگر بتواند با تولید محتوا درآمد داشته باشد نگاه متفاوتی به تولید محتوا خواهد داشت.

* دولت الکترونیک بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال اجرایی شدن است. دسترسی آزاد به اطلاعات بر بستر دولت الکترونیک اجرا می شود.

* فیلترینگ هوشمند مبحث پیچیده ای است که در سه فاز انجام می شود. حدود ۵ درصد سایت‌هایی که مردم به آن مراجعه می کنند محتوای نامناسب دارند و الان فیلترینگ هوشمند ما آن چیزی که رمز نیست را فیلتر می کند و غیر از سایت‌ها در شبکه های اجتماعی نیز ورود کرده ایم.

* تلاش ما بر این است که ابتدا از مردم بخواهیم تا فضای مجازی را مانند فضای واقعی حفظ کنند و در همکاری نزدیکی با دستگاه‌هایی که مسولیت محتوا را دارند بتوانیم فضای مجازی را سالم کنیم.

*ما همه باید تلاش کنیم تا بتوانیم فضای مجازی را سالم کنیم و این دغدغه جدی دولت است. ولی مساله جایی است که برخی از سایت‌ها ۲۰ درصد مطالب خلاف قوانین ما دارند که ما با تلاش سعی داریم از ۸۰ درصد مطالب علمی آن سایت‌ها بدون فیلتر کل سایت استفاده کنیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر