در حال خواندن
بی‌رمق و گرمازده اما خوش قیمت
0

حامد گل جان اکبری – طی ماه‌های گذشته بازار سخت افزار ایران دچار فراز و نشیب‌های مختلفی بود. یکی از بزرگ‌ترین اتفاقاتی که در ماه‌ جاری افتاد و موجب رکود بازار شد اعلام در اولویت نبودن کالاهای IT برای دریافت ارز مرجع بود. این اتفاق موجب شد تا بازار برای مدتی به کما رود و میزان ورود کالا به این بازار کاهش یابد. این روند با ورود به ماه مبارک رمضان و کاهش میزان خرید روند کندتری هم به خود گرفته که البته با وجود کمبود کالا در این بازار این مساله برای فعالان بازار بد نشده و موجب ایجاد تعادلی نسبی در میزان عرضه و تقاضای این بازار شده است.
با گذشت یک هفته از ماه مبارک رمضان روال کاری پاساژها و مغازه‌ها مانند ماه‌های پرالتهاب قبل است و کاربرانی که نیازمند لوازم IT هستند به طور جسته و گریخته در بازار به دنبال قطعات مورد نظر خود هستند.
بازار آماده خریدهای ارزان
در این ماه بنا به روال سال‌های گذشته که در این ماه میزان حضور و خرید مشتریان کم می شود، شاهد کاهش حضور خریداران نسبت به ماه‌های قبل  در بازار تجهیزات سخت‌افزار، رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها هستیم تا جایی که به گفته برخی فعالان بازار قیمت‌ها نیز تا سطح معینی کاهش پیدا می‌کند و فروشندگان حاضر می‌شوند درصد سود خود را پایین بیاورند و به سود اندک قناعت کنند. به همین دلیل فرصت مناسبی است که خریداران کالای it کالای خود را با قیمتی مناسب تهیه کنند.
یکی از کارشناس بازار درباره رکود حاکم بر بازار لپ‌تاپ‌ها در ماه رمضان گفت: دلایل متعددی در این ماه وجود دارد که مهم‌ترین آنها خود مردم هستند؛ هرچند که قرارگیری این ماه در تابستان نیز عاملی است تا مردم تنها برای تامین مایحتاج و امور واجب‌تر از خانه بیرون بیایند و البته نباید فراموش کرد که کسبه و تجار نیز از تجاربی که در این ماه به دست آورده‌اند چندان تمایلی به تجارت کلان ندارند.
 
کمبود جنس در بازار
با توجه به اینکه طی ما‌های اخیر بازار ارز ثبات نداشته و همه منتظر این بودند که سروسامانی به بازار داده شود میزان سفارشات شرکت‌ها برای ورود کالاها بسیار کم شد و این امر موجی شد تا طی هفته گذشته بازار لپ‌تاپ در بعضی از مدل‌های پر فروش دچار کاهش عرضه باشد.
محسن احیایی از فعالان بازار ایرانیان در مورد کاهش لپ‌تاپ در بازار گفت: با توجه به نبود ثبات در بازار ارز بازار سخت‌افزار و به خصوص لپ‌تاپ از سه‌شنبه هفته گذشته دچار شوک شد و خرید فروش‌ها به طور چشمگیر کاهش یافت.
وی در ادامه گفت: بی‌ثباتی در قیمت ارز مرجع و در کل بازار ارز موجب شد تا شرکت‌ها و فعالانی که  اقدام به ورود لپ‌تاپ به بازار می‌کردند با احتیاط بیشتری کالا وارد کنند تا در صورتی که ارز دچار نوسانات زیاد شد از ضرر بیشتر خود جلوگیری کنند. به همین دلیل کالا در بازار کم شد و در لپ‌تاپ‌های دل مدل ۵۱۱۰ این کمبود بیشتر دیده می‌شود.
 
خرید همکاران به کندی
بالا و پایین رفتن قیمت‌ها طی چند هفته اخیر تاثیر گسترده‌ای در بازار خرید و فروش بین همکاران در بازار سخت‌افزار گذاشت.
یکی از فعالان قطعه در بازار ایران در این باره گفت: در صورتی که کاربران به بازار نیایند بازار تقریبا خوابیده  و تراکنشی به آن صورت نمی‌گیرد.
وی در ادامه افزود: ما در حال حاضر شاهد عواقب کاهش ارز دولتی در بازار هستیم و می‌بینیم با وجودی که کالا در بازار بسیار است اما اکثر کالاها حداقل شامل ۱۵ درصد افزایش قیمت شده اند که این امر موجب شده تا کاربران در صورت نیاز شدید به کالاهای IT دست به خرید این کالاها بزنند.
وی در مورد استعلامات دولتی گفت: در ماه رمضان به دلیل اینکه ساعات کار ادارات کوتاه است و این ماه در تابستان قرار گرفته است،ماموران خرید کمتر به بازارها می‌آیند.
 
تغییر در ساعات خرید
با مصادف شدن ماه مبارک رمضان و تابستان و گرمی هوا خریداران سعی می‌کنند زمان‌هایی به بازار مراجعه کنند که دمای هوا کاهش یافته باشد و میزان ترافیک نیز کمتر باشد تا کمتر در هوای گرم حضور داشته باشند.
یاوری یکی از کسبه قدیمی بازار رضا درباره ساعات حضور خریداران اجناس IT در این روزها گفت: در ماه‌های گذشته ساعات حضور کاربران از ساعت هشت صبح شروع می‌شد و تا ۱۲ بازار به شدت شلوغ بود و همه در حال خرید بودند اما در ماه مبارک رمضان ساعات خرید مردم تغییر کرده و مردم از ساعت سه تا چهار بعدازظهر به بازار می‌آیند و تا ساعت هفت تا هشت شب هم در بازار حضور دارند.
وی در مورد میزان فروش گفت:تقاضا در بازار حدود ۵۰ درصد کاهش یافته که این کاهش تقاضا به دلیل شرایط فعلی اقتصادی مردم است که تاثیر  بسزایی بر اولویت‌بندی خرید مردم گذاشته است.
یاوری این کاهش تقاضا را منطقی دانست و گفت: در زمانی که مردم نیازهای عادی و اصلی  خود را به سختی می‌توانند فراهم کنند نباید انتظار داشت تا اوضاع بازار IT خوب باشد.
 منبع: فناوران

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر