در حال خواندن
بررسی دلایل فیلتر پوکمون گو در ایران
0
پدیده بازی های موبایلی این روزها با حکم مسئولان کشور فیلتر شد تا پوکمون ها راهی برای نفوذ به مرزهای کشور نداشته باشند و جلوی الگوی ترسیم شده توسط وزیر ارتباطات جهت تولید محتوا گرفته شود.
نود فناوری –رفته رفته با عرضه بازی پرطرفدار موبایلی “” در دنیا، پای هیولاهای این گیم به خیابان های ایران نیز باز و دوربین گوشی های هوشمند مردم روشن شد.
کمتر شهروند هوشمندی را این روزها می توان سراغ گرفت که با عنوان این بازی محبوب آشنایی نداشته باشد یا حداقل در تلاش برای نصب آن بر روی گوشی خود نباشد.
پوکمون گو اواسط تیر ماه سال جاری عرضه و در ژوئیه موفق شد به نصب ۲۵ میلیونی دست یابد. رشد سرسام آور کاربران این بازی به حدی بوده که تا اول اوت به نصب ۱۰۰ میلیونی رسیده است.
گزارش های تحلیلی از روند ضریب نفوذ این بازی نشان می دهد پوکمون گو توانسته تنها ظرف سه هفته بعد از رونمایی به درآمد روزانه ۱۰ میلیون دلار بر روی پلت فرم های IOS و اندروید برسید.
همانطور که از عنوان بازی بر می آید، پای کاراکترهای ساتوشی تاجیری -طراح ژاپنی بازی های ویدئوی- در میان است که اولین سری از این بازی ها را توسط کمپانی گیم فریک منتشر کرد.
وی که به واسطه علاقه مندی به حشرات در کودکی، درصدد اشتغال در زمینه حشره شناسی بود اما رفته رفته به واسطه گسترش مناطق شهری در ژاپن از این هدف فاصله گرفت اما سعی کرد اندوخته های خود از رفتار حشرات را در قالب طراحی کاراکترهای ویدئویی و سرگرمی با تمام مردم جهان به اشتراک بگذارد.
خلق واژه پوکمون هم به سال ۱۹۹۵ توسط همین فرد باز می گردد که ترکیبی از واژه های Pocket و Monster را به معنای “جیب” و “هیولا” به کار برد و در نهایت واژه “هیولای جیبی” ابداع شد.
تاکنون بیش از ده ها بازی و فیلم (در قالب های مختلف اعم از کارتون و انیمیشن) درباره پوکمون ها ساخته شده و قطعا جوانان این دوره اگر به خاطرات کودکی شان رجوع کنند، به بخش هایی از برنامه های پوکمونی مورد علاقه شان خواهند رسید.
با این حال بازی پوکمون گو توسط کمپانی مطرح نینتندو مورد حمایت قرار گرفته و سعی کرده تا این هیولاهای جیبی را با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده وارد گوشی های مردم جهان کند.
این بازی که اواسط تیر ماه برای اسمارت فون ها عرضه شد با کمی تأخیر در اواخر ماه گذشته، ایران را هم تحت پوشش قرار داد و کاربران ایرانی به راحتی می توانند با مراجعه به گوگل پلی و اپ استور آن را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند.
کاربران به راحتی می توانند توسط توپی که در این بازی در اختیارشان قرار داده می شود و با روشن کردن GPS و دوربین گوشی به شکار پوکمون های پراکنده در سطح شهر بروند. قطعا چالش اصلی در این بازی به پیدا کردن پوکمون ها مربوط می شود و کسانیکه علاقه مند به شکار هستند باید زمانی قابل توجه را به گشت و گذار در شهر اختصاص دههند.
پوکمون یابی جذابیت اصلی این اپلیکیشن سرگرمی به حساب می آید و اگر تا دیروز زیر باد کولر به بازی مشغول بودید، اکنون باید به پا خیزید و آماده سفر شوید.
البته پیش از سفر درون شهری توصیه می شود که ابزارهای نگهدارنده شارژ باتری نظیر پاور بانک هم به همراه داشته باشید تا در شکار پوکمون ها دست و بالتان باز باشد.
در این بازی سطح بندی های مختلفی وجود دارد که با جمع آوری امتیازها (تصاحب پوکمون ها) رفته رفته امکان عضویت در تیم ها داده می شود و بازیکنان می توانند بعد از جمع آوری و تربیت پوکمون ها درون تیم، به مأمور ساختن آنها جهت جنگ با گروه ها و تیم های دیگر بپردازند.
به این طریق تیم ها در تصاحب شهر با یکدیگر به رقابت پرداخته و پوکمون ها را به جنگ با یکدیگر فرا می خوانند.
جذابیت این بازی به اندازه ای است که توسعه دهندگان آن از آخرین آپدیت هفته گذشته، سرویس سوم شخص را از بستر بازی حذف کرده اند تا کیفیت بازی بیش از پیش شود.
تحرک و ورزش به شکلی غیرمستقیم در این بازی جای داده شده و کاربران برای شکار پوکمون ها باید از خانه بیرون رفته و حتی با توجه به اینکه در برخی نقاط خاص شاهد حضور پوکمون ها هستیم، به کوه، جنگل، ایستگاه های قطار و… بروند.
پوکمون گو در حال حاضر یکی از پدیده های صنعت گیم محسوب شده و رکورد شکنی ها و حاشیه های فراوانی را در همین مدت کوتاه تجربه کرده است.
برخورد جوامع مختلف نیز با این پدیده در نوع خود جالب و حتی قابل تأمل است زیرا مسئولان سرزمین های اشغالی و مدیران موزه هولوکاست در واشنگتن نسبت به این بازی معترض شده و با انتشار تصاویری از بازی دارندگان تلفن های هوشمند در دیوار ندبه و آشویتس گفته اند “آیا این بازی در این اماکن بازی کردن با احساسات یهودیان معتقد یا بازماندگان هولوکاست نیست؟”
از طرف دیگر در کنار این ممنوعیت ها، دانشگاه الازهر هم به جمع معترضان پیوسته و این بازی را به “مستی” تشبیه کرده است؛ در عربستان سعودی هم فتوایی درباره منع بازی پوکمون داده شده زیرا معتقدند این بازی توسط ژاپنی ها برای انحراف ذهنی کودکان ساخته شده است.
با این حال عبدالصمد خرم آبادی -معاون قضایی دادستان کل کشور- هم در گفت وگویی با خبرنگار ما، در ارتباط با اختلال پیش آمده برای این بازی در کشورمان گفته است که “بازی پوکمون گو بدون هیچ مخالفی در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فیلتر شد و نهادهای امنیتی نیز از فیلتر شدن این بازی تقدیر کردند.”
وی درباره این بازی آنلاین که بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز اعلام کرده از نظر محتوایی مشکلی ندارد، گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای ممکن است از همه ابعاد به این بازی نگاه نکرده باشد اما کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با در نظر گرفتن همه ابعاد این بازی، آن را مورد بررسی قرار داده است.
دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اضافه کرد: چون این بازی ترکیبی از بازی در فضای مجازی و فیزیکی است و علاوه بر اینکه از جهات مختلف دارای ایراد و اشکال است، از بعد امنیتی نیز این بازی می تواند مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد کند.
خرم آبادی افزود: بر این اساس، همه اعضای کارگروه بدون هیچ گونه مخالفتی با فیلتر این بازی موافقت کردند و بعد از اینکه فیلتر شد، نهادهای مختلفی هم که عضو کارگروه نیستند ولی از بعد امنیتی از کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، بخاطر فیلتر کردن این بازی تشکر کردند.
او افزود: این بازی نه تنها در کشور ما بلکه در بیشتر کشورها به عنوان یک بازی خطرناک شناخته شده و کشورها با این بازی برخورد کردند و در بسیاری از جاها فیلتر است.
خرم آبادی درباره استفاده از این بازی با فیلترشکن و اینکه آیا این کار مجرمانه تلقی می شود یا خیر، گفت: کار مجرمانه تلقی نمی شود اما توزیع فیلترشکن مجرمانه است و توصیه می کنیم استفاده نکنند؛ البته طبق بررسی های ما تعداد کسانی که به وسیله فیلترشکن وارد این بازی می شوند زیاد نیست.
براساس این گزارش، پیش از این حسن کریمی قدوسی -مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای- درباره وضعیت فعالیت این بازی در ایران گفته بود که نامه نگاری از طریق پست الکترونیکی با سازندگان این بازی داشته ایم که اگر قرار باشد این بازی در ایران توزیع شود باید حتما از فیلتر این بنیاد بگذرد.
به گفته او ایران دو شرط را برای عرضه این بازی داشته که به ترتیب ۱. با توجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و ۲. نقاط تفریحی و مقاصد هدف گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد، بوده است.
طبق اظهارات پیشین کریمی قدوسی اگر سازندگان این بازی به دنبال ورود رسمی به ایران باشند، باید این موارد را مدنظر داشته باشند.
البته وی این را هم گفته بود که با توجه به نامه نگاری ای که داشتیم آنچه از واکنش آنها برمی آمد به صورتی بود که احساس نمی کنیم در شرایط فعلی برنامه ای برای ورود به ایران داشته باشند.
اما چند روز بعد از این اظهارنظرات و تعیین شروط برای ورود این بازی ژاپنی، شاهد حضورش در ایران بودیم که اکنون فیلتر شده است.
در حالیکه گفته می شود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بدون هیچ نظر مخالفی اقدام به فیلتر این بازی کرده است اما سری می زنیم به اظهارات گذشته محمود واعظی.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری هفته گذشته بازی مذکور را الگویی جهت تولید محتوا و درآمدزایی دانست و اظهار کرد: تولید محتوا کار بخش خصوصی بوده و کار دولت نیست. کار کارشناسی و مشاوره در مورد قوانین و مقررات به همراه تعیین تعرفه ها کار دولت و بخش حاکمیت است.
وی افزود: اما تولید محتوا باید در بخش خصوصی باشد و از مردم برای محتوایی که دارند پول بگیرند.
واعظی افزود: بازی به تازگی توسط یک شرکت تولید شده و در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. این تولید کننده بازی با فروش خیره کننده ای که در این مدت زمان کم بدست آورده دیگر نیازی به تولید بازی دیگر ندارد. این می تواند الگویی برای تولیدکنندگان محتوا در ایران باشد.
او تصریح کرد: در دنیای امروز محتوای می تواند مساوی با ثروت باشد و باید از تولید محتوا درآمد کسب کرد. خوشبختانه در این چند سال شاهد رشد خوبه اپلیکیشن های موبایل در ایران بودیم و هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار اپلیکیشن ایرانی تولید و عرضه شده است که رقم خیره کننده و خوبی است.
با این وجود، ایران هم مانند برخی کشورهای دیگر در مخالفت با این پدیده نوظهور بازی های موبایلی حکم فیلتر را برید و جلوی پوکمون ها که به گفته وزیر ارتباطات می توانستند الگویی جهت تولید محتوا و درآمدزایی برای ایرانیان باشد، سد کشید.
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر