در حال خواندن
انحصار علت اصلی عقب‌ماندگی کشور است
0

به گفته عضو هیات مدیره همراه اول، در نتیجه انحصاری که سال‌های قبل برای توسعه بخش خصوصی در کشور ایجاد شد هم اکنون کشور در ضریب نفوذ باند پهن ثابت و موبایل بسیار عقب مانده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، ناصر یوسف‌پور در ششمین همایش فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: هم اکنون سمینار موبایل بارسلون در حال برگزاری است که از برگزاری این سمینار اطلاعاتی به دست آمده است.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار افزود: براساس اطلاعات ارایه شده در سمینار موبایل بارسلون سال ۲۰۱۸ سال کلیدی برای اپراتورهای تلفن همراه خواهد بود زیرا در آن سال درآمد اپراتورهای موبایل از دیتا و اینترنت از سایر درآمدهای آنها (سرویس‌های صوتی و تصویری) پیشی می‌گیرد.
وی ادامه داد: این اتفاق از سال ۲۰۱۳ آغاز می‌شود و در سال ۲۰۱۸ توقف می‌یابد.
یوسف‌پور ادامه داد: پیشی گرفتن درآمدهای دیتا و اینترنت از صوت و تصویر در کشورها در زمان‌های مختلف تحقق می‌یابد از جمله در کشور آرژانتین در سال ۲۰۱۳، در کشور آمریکا در سال ۲۰۱۴ و در کشور کنیا در سال ۲۰۱۷ که یک دلیل مشترک این موضوع به کارگیری M2M (ماشین به ماشین) است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵، ۵۰ میلیارد سیم‌کارت در دنیا از سرویس‌های دیتا و اینترنت استفاده خواهند کرد و بخش اعظم این سرویس‌ها در رابطه با M2M است.
یوسف‌پور ادامه داد: در ۸ سال آینده هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش M2M در سراسر دنیا سرمایه‌گذاری خواهد شد و با این میزان سرمایه‌گذاری یک میلیون و ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.
عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ادامه داد: براساس اطلاعات دیگری از کنگره موبایل بارسلون هم اکنون ضریب نفوذ باند پهن ثابت در ایران یک درصد است این در حالی است که این رقم در ترکیه ۱۰ درصد، در انگلستان ۳۷ درصد، مالزی ۲۸ درصد و در فرانسه، کره ۳۶ درصد است.
وی ادامه داد: همچنین ضریب نفوذ باند پهن همراه در ایران یک درصد است اما در ترکیه ۹ درصد، در مالزی ۱۷ درصد، فرانسه ۴۶ درصد و در کره ۱۰۶ درصد است.
یوسف‌پور گفت: این ارقام نشان می‌دهد که در زمینه باند پهن بسیار از دنیا عقب هستیم و یکی از دلایل این عقب بودن نیز انحصار در برنامه‌های توسعه بخش خصوصی است که نتیجه انحصار چند سال قبل امروز در کشور نمایان شده است.
وی ادامه داد: اگر این روند ادامه پیدا کند نتیجه انحصاری که در شرایط کنونی در کشور ادامه دارد در سال‌های بعد نمایان خواهد شد.
وی گفت: این در حالی است که فرصت فعلی برای پیشرفت آینده بسیار مغتنم است و هم اکنون پتانسیل خوبی در کشور برای از بین بردن این انحصار وجود دارد. تنها این پتانسیل نیازمند شکوفا شدن و ارتقا است.
وی به محدودیت سرعت اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: محدودیت‌ها در تولید محتوا نیز بسیار اثرگذار هستند و اکنون در کشور با محدودیت‌هایی زیرساختی مواجه هستیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر