در حال خواندن
ارایه راهکارهای نوین ارتباط فردا در نمایشگاه نظام‌های پرداخت
0

شرکت «تجارت الکترونیکی ارتباط فردا» با نام سابق «تجارت الکترونیکی تات» از سال ۱۳۸۹ تاکنون در حال فعالیت در زمینه‌های گوناگون تجارت الکترونیکی است. ارایه خدمات فناورانه مالی و بانکی بر بستر الکترونیکی و به‌کارگیری الگوها و فناوری‌های جدید ‌در راستای تحقق نیازهای مالی و بانکی کشور، از مهم‌ترین اهدافی هستند که این شرکت برای خود تعریف کرده است.
«ارتباط فردا» به‌طور مشخص در زمینه ارایه محصولات و خدمات در حوزه کارت‌های الکترونیکی، دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروشگاهی و بانکداری موبایل و اینترنت‌بانک و سوپرمارکت خدمات مالی نیز فعال است.
شرکت ارتباط فردا که راهکارهای جامع آن در حوزه پرداخت مورد توجه برخی شرکت‌های معتبر بیمه‌ای قرار گرفته، در همایش نظام‌های پرداخت امسال حضور دارد. به منظور آگاهی از فعالیت‌های این شرکت و برنامه آن برای همایش نظام‌های پرداخت، گفت‌وگویی با دکتر فرشید اردوانی، معاون بازاریابی و عملیات این شرکت انجام دادیم که می‌خوانید.
*برای شروع، در مورد فعالیت‌های شرکت ارتباط فردا توضیح داده و بگویید فرایند ارایه راه‌حل به دریافت‌کنندگان خدمات این شرکت چگونه است؟
به‌طور کلی مزیت اصلی شرکت ارتباط فردا که بر آن تاکید دارد، فراهم کردن راه‌حل‌های تجاری است و ما می‌توانیم راهکارهای مناسب را با همکاری مشتری ارایه کنیم.
برای ارایه راهکار، ما بر اساس روش خاص خود عمل کرده و با کسانی که دریافت‌کننده خدمات هستند جلسه‌ای برگزار کرده و مسایل آنها را گوش می‌دهیم. یعنی به آنها می‌گوییم لازم نیست شما روی تکنیک‌ها، روال‌ها، فعالیت‌ها و محصولات تمرکز داشته باشید، کافی ‌است مساله را با ما مطرح کنید. وقتی مساله مطرح شد، اگر دیدیم با توجه به نوع مساله، ما پاسخ‌دهنده خوبی هستیم وارد می‌شویم، اما اگر دیدیم در حوزه مربوط به آن مساله خاص پاسخ‌دهندگان بهتری هستند، خودمان را درگیر آن نمی‌کنیم و می‌گوییم در این حوزه کسان بهتری هستند که می‌توانند به آنها مراجعه کنند. اما جایی که حس کنیم می‌توانیم راه‌حل خوبی ارایه دهیم وارد عمل می‌شویم. ما تیم‌هایی را تشکیل داده‌ایم که در آنها خود مشتری نیز حضور خواهد داشت، یعنی این‌گونه نیست که بگوییم مساله خود را مکتوب بفرستید و ما پاسخ را تجویز کرده و برایتان می‌فرستیم. بنابراین تا وقتی که به یک راهکار جامع برسیم، خود مشتری شاید در ۱۰ جلسه شرکت داشته باشد و آنچه بیرون می‌آید مورد تایید وی خواهد بود. در گام بعدی حتما طرح را به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم، ایرادها را برطرف کرده و تادییه طرف ‌قرارداد گرفته می‌شود.
*امسال شما در نمایشگاه نظام‌های پرداخت به عنوان اسپانسر حضور یافته‌اید و در عین حال غرفه نیز دارید. معمولا این‌گونه است که اسپانسرها برنامه‌های بیشتری دارند. با این تفاسیر شما برای نمایشگاه امسال چه برنامه‌ای دارید؟
امسال ما در حوز‌ه‌های مختلف راهکارهایی را که آماده کرده‌ایم ارایه می‌کنیم؛ از جمله در زمینه سامانه‌های پرداخت مانند دستگاه‌های کارتخوان، نمونه‌های مختلف راهکارهای پرداختی که برای شرکت‌های بیمه‌ای طراحی کرده‌ایم به نمایش می‌گذاریم.
علاوه بر این، در زمینه راهکارها بسته کاملی از سیستم‌های گزارش‌دهی، راهکارهای مربوط به حوزه کارت و اینکه چگونه این راه‌حل‌ها مشکلات مشتریانمان را مرتفع کرده، ارایه می‌دهیم. تمرکز بیشتری روی بحث شتاب‌دهنده‌ها که بحث فین‌تک‌ها و راهکارهای پرداخت در حوزه موبایل و اینترنت در آنها مطرح است، خواهیم داشت. دلیل تمرکز بیشتر روی این موارد این است که این موضوعات در کشور ما کاملا نو و جدید هستند و شرکت ما نیز در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
ما در این حوزه محصولات مختلفی داریم که در نمایشگاه یکی از این محصولات رونمایی خواهد شد. هدف ما این است که نشان دهیم به طور تخصصی در بحث فین‌تک کار کرده‌ایم و در این حوزه تخصص داریم.
امسال در ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بسته خدمات بانکداری باز با نام فینوتک رونمایی خواهد شد.
رونمایی از فینوتک، رونمایی از ۱۲ سرویس بانکی است که با استفاده از آنها کسب‌وکارهای مختلف، کسب‌وکارهای بزرگ و نوپا، بسته به فعالیت‌شان می‌توانند به صورت مستقیم بخشی از فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند.
این سرویس‌های مختلف که بر بستر API به کسب‌و‌کارهای مختلف ارایه می‌شود، امکان انجام عملیات بانکی را در خارج محصولات اختصاصی بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارها و فعالان استارت‌آپ‌ها می‌دهد. تمامی این خدمات در چارچوب ضوابط قانونی و تحت نظارت بانک مرکزی و با رعایت استانداردها و پروتکل‌های امنیتی انجام می‌شوند.
ارایه این خدمات نشان‌دهنده بازشدن چارچوب بسته بانکداری و ارایه پلتفرمی برای مشارکت بانک‌ها با دیگر بازیگران صنعت مالی و بانکی است.
*در مورد راهکارهایی که در حوزه دستگاه‌های کارتخوان‌ داشته‌اید و خدماتی که در این حوزه ارایه داده‌اید کمی توضیح دهید و بگویید که خدمات شما در این حوزه چه تفاوتی با رویه‌های جاری پرداخت توسط دستگاه‌های کارتخوان دارد.
اگر بخواهیم مشتریان پایانه‌های فروش را دسته‌بندی کنیم، دو گروه مشتری مشتریان دارنده کارت‌ (B2C) و مشتریان تجاری یا حقوقی (B2B) خواهیم داشت. راهکاری که ما ارایه می‌دهیم بیشتر متوجه شرکت‌ها است و دست آنها را باز می‌گذارد تا بتوانند سرویس‌های بهتری به مشتریان خود ارایه دهند. برای مثال، در حوزه بیمه‌ای بحث پرداخت وجوه خدمات مربوط به بیمه تکمیلی مطرح است که این کار تا پیش از این از طریق سند زدن، صدور چک و از طریق مراجعه حضوری انجام می‌شد. در این زمینه راهکار ما این بوده که کارت را جایگزین چک کرده‌ایم در نتیجه دیگر نیازی به چک نیست.
نکته مهم این موضوع برای شرکت‌های بیمه‌ای، بحث گزارش‌ها است. این شرکت‌ها می‌خواهند با یک پرداخت ساده به تعداد زیادی کارت پرداخت‌ها صورت گیرد و به جای کشیدن تعداد بالایی چک در وجه تعداد زیادی مشتری، به یکباره پرداخت به حساب‌های آنها صورت پذیرد و البته عدد پرداختی به هر مشتری نیز متفاوت است که ما این کار را انجام می‌دهیم.
برای اطلاع‌رسانی به مشتری در زمینه واریز شدن پول به حسابش، ما این کار را نیز با راهکار ارسال پیامک حل کرده‌ایم و دیگر نیازی به تماس تلفنی برای این کار نیست.
در مورد پشتیبانی از کارت‌های بیمه‌ای و در گزارش‌گیری‌ها به‌راحتی می‌توان با کمک راهکاری که ما ارایه داده‌ایم، از پرداختی‌ها مطلع و متوجه شد برای هر نفر به‌طور خاص و در طول یک سال چند بار پرداخت صورت گرفته است.
راهکارهای پایانه‌های فروش ما قابلیت سازگاری کامل با نرم‌افزارهای بیمه‌ای را دارند و با استاندارهای آنها کار می‌کنند. این دستگاه‌های کارتخوان همچنین منوهای مخصوص دارند که انواع پرداخت‌های مختلف از جمله اقساط روی آنها تعریف شده و واریز در آنها با سرعت بسیار زیادی به حساب اصلی شرکت بیمه‌ای انجام می‌شود. این کارتخوان‌ها همچنین با تمرکز، گردش مالی شرکت‌های بیمه‌ای را سریع کرده و از همه مهم‌تر مغایرت‌های آنها را از بین می‌برد.
قبلا این‌گونه بود که نماینده بیمه پولی را، مثلا ۳۰ میلیون تومان را واریز می‌کرده اما اکنون این موضوع به صورت تک به تک و تراکنش به تراکنش صورت می‌گیرد. در این تراکنش‌ها شناسه‌های بیمه وجود دارد که ما همه اینها را به حساب‌های بانکی آن شرکت بیمه الصاق می‌کنیم.
ما با قابلیت ویژه‌ای که داریم، می‌توانیم این کدهای بیمه‌ای را در داخل رشته‌های حساب‌های بانکی وارد کنیم که اهمیت این موضوع برای مدیر مالی شرکت بیمه‌ای بسیار زیاد است؛ چون وقتی سیستم را باز کرد می‌تواند حتی به ثانیه پرداخت دسترسی داشته باشد و بداند این تراکنش بابت کدام مشتری بوده و در کدام نمایندگی صورت گرفته است.
*در مورد راهکارهایی که به شرکت‌های بیمه ارایه داده‌اید بیشتر توضیح دهید و بگویید چه خدمات پرداختی در این حوزه ارایه داده‌اید؟
ما راهکاری مبتنی بر یک سرویس موبایلی داریم و از این سرویس برای بیمه‌های شخص ثالث استفاده می‌کنیم. این سرویس که از طریق اپلیکیشن کار می‌کند، به این ترتیب عمل می کند که اگر مبلغ خسارت تعیین از یک حد مشخص پایین‌تر باشد، می‌توان از طریق کارت‌های الکترونیکی هزینه پرداخت شود.
در راهکار دوم که برای مبالغ بالا هست، از سرویس اپلیکیشن استفاده می‌شود. این زمانی است که فرد خود حساب بانکی دارد و نیازی به این کارت ندارد. بنابراین مسوول بیمه شماره شبا فرد را گرفته و از طریق سامانه ما، او را احراز هویت می‌کند. وقتی این کار انجام شد، شرکت ما از طریق انتقال به حساب فرد تراکنش را انجام می‌دهد.
*شما در زمینه بیمه‌ای، چه در خصوص کارت و چه در خصوص دستگاه کارتخوان، تاکنون با چه شرکت‌هایی قرارداد مستقیم بسته‌اید؟
مهم‌ترین آنها بیمه ایران بوده است که بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای کشور است و برترین شرکت فراهم‌کننده سرویس آن نیز شرکت ارتباط فردا است.
*در زمینه پایانه‌های فروش خاص و راهکارهای نوین‌پرداخت در این حوزه چه پروژه‌های دیگری داشته‌اید؟
راهکار مشابه شرکت‌های بیمه را متناسب با صنایع خودرو نیز طراحی و اجرا کرده‌ایم که به‌وسیله این راهکارها امکان اتصال پایانه‌های فروش متصل به سیستم فروش داشته باشند و گزارش‌های کاملی در حوزه تراکنش و حساب‌های بانکی تحت تاثیر، در اختیار ایشان قرار گیرد.
همچنین در حوزه کیف پول الکترونیکی نیز با مشارکت همکاران تجاری خود راهکارهای پرداخت خرد در استان البرز را عملیاتی کرده‌ایم که هم‌اکنون امکان شارژ کارت‌های الکترونیکی این استان با پایانه‌های فروش خاص طراحی‌شده فراهم است و راهکارهای ذکرشده در غرفه شرکت نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت ارایه می‌شود.

*در مورد فعالیت‌تان در زمینه اپلیکیشن‌های موبایلی نیز توضیح بدهید. فکر می‌کنم به‌تازگی ارایه این خدمت را شروع کرده‌اید.
هرچند این سرویس در شرکت ما جوان و جدید است، اما ما از کسانی استفاده می‌کنیم که سوابق درخشانی در زمینه فعالیت در این حوزه را داشته‌اند و به همین دلیل از همان نقطه اول بسیار قوی شروع کردیم. اگر بخواهم مثال روشنی بزنم، ایجاد سامانه تعاملات اجتماعی اتاق بازرگانی ایران که برای آنها سامانه¬ای به نام «اتاق» را نوشتیم، از جمله فعالیت‌های ما در این حوزه است.
در سامانه اتاق، تمام ملاحظات امنیتی که در کشور در زمینه ایجاد سامانه‌های اجتماعی مهم است، رعایت شده و باتوجه به نیازهای اعضای اتاق، موارد مختلف از جمله سطح دسترسی هر یک از افراد در آن رعایت و سفارشی شده است. بحث‌های مربوط به تست نفوذ این اپ نیز توسط شرکت نرم‌افزاری شریف انجام شده است. همچنین اپلیکیشن همراه‌کارت بانک آینده از دیگر نمونه‌های موفق در این زمینه هستند.
– کمی در مورد فینوا توضیح دهید. شما در این بخش چگونه و بر چه اساسی عمل می‌کنید‌؟
در فضای کاری مشترک فینووا به دنبال توانمندسازی استارت‌آپ‌ها هستیم و مجموعه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که توان حرفه‌ای خوبی داشته باشند و به نوعی سیستم پرداخت در کار آنها وجود داشته باشد. اگر این قابلیت را داشته باشند به آنها کمک کرده و آموزش‌هایی را به آنها ارایه می‌دهیم و کاری می‌کنیم که سیستم آنها به تجارت‌شان منتقل شود. به عنوان مسئولیت اجتماعی، توسعه فینوا از اهمیت ویژه‌ای برخواردار است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.