در حال خواندن
ادامه اختلالات اینترنت در پایتخت
0

در حالی که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از خارج شدن ۶۰ درصدی اینترنت پایتخت از مدار به مدت ۲۵ دقیقه در دوم آبان ماه ۹۵ خبر داده بود این اختلالات همچنان در بسیاری از نقاط پایتخت قابل لمس است.

نود فناوری –  معاون وزیر ارتباطات گفت: روز دوم آبان ماه در مدت زمانی حدود ۲۵ دقیقه ۶۰ درصد اینترنت تهران از مدار خارج شد.
محمدجواد آذری جهرمی در همایش پدافند غیرعامل با بیان اینکه مشکل فنی در برخی قسمت‌های شبکه زیرساخت عامل بروز اختلالاتی در اینترنت تهران بود، اظهار کرد: دو روز پیش  اشکالی در شبکهه به وجود آمد که حدود ۶۰ درصد ظرفیت اینترنتدر تهران از مدار خارج شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این اتفاق در بخش پاور یکی از شبکه‌ها رخ داده و مرکز انقلاب را از دسترس خارج کرد.

او افزود: با این حال اختلالی در شبکه دسترسی استان های دیگر به وجود نیامد اما اگر چنین اتفاقی در سال گذشته رخ می‌داد شاید ۹۰ درصد ارتباطات کشور از دست می‌رفت.

وی خاطر نشان کرد: این اختلالات در مدت زمانی حدود ۲۵ دقیقه برطرف شد و شبکه به پایداری لازم رسید.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات با بیان اینکه این هفته فرصت مناسبی برای تبیین الزامات پدافند غیرعامل، ارزیابی و برنامه ریزی برای مقاوم کردن خودمان در برابر تهدیدات دشمن است، ابراز کرد: در برابر تهدیدات نظامی اولین مخاطره برای هر کشور آن است که  تلاش می شود ستون فقرات ارتباطاتی  دچار اختلال شود و این موضوع به دشمن برای ضربات بعدی همچون حذف محتوا، حذف کانال های رسمی اطلاع رسانی و تفوق جریان اطلاع رسانی خود به مردم و ایجاد رعب و وحشت کمک می کند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی به ما کمک می کند جبهه خودی را پایدارتر در برابر تهاجمات دشمن نگهداریم.

جهرمی تصریح کرد: امروز فضای ارتباطات با فضای رسانه پیوند خورده است و فضای مجازی جایگزین رسانه سنتی شده و تاثیر بسزایی در شریان اطلاع رسانی همه کشورها دارد چرا که امام خمینی فرمودند‌ سلاح تبلیغات از سلاح جنگ برنده تر است.

او با تاکید بر داشتن شبکه پایدار و تضمین ارتباطات برای مردم گفت: ارتباطات در دو بخش ارتباطات شهروندان و ارتباطات نظامی است که در بخش ICT ارتباطات شهروندان مد نظر ما است.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در خانواده وزارت ارتباطات و اپراتورها نشست هایی برگزار می شود و برنامه ریزی هایی برای پدافند غیر عامل انجام شده تا میزان پایداری مشخص شود، همچنین  قطعی های فرضی پیش بینی شده است و تاثیراتش را برای بازسازی ارزیابی می کنند.

وی با بیان اینکه هدف انقلاب محدودسازی نبود و هدفش تاثیر گذاری کلام اسلام و مخابره  اسلام به سراسر دنیا بوده است افزود: محتوای ما باید به دست مخاطبان ما برسد. به ما دستور داده شد توسط مراجع قانونی و شورای عالی فضای جازی که شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کنیم اما هدف محدود سازی و ایزوله کردن نیست.

جهرمی ادامه داد: ابزار تبلیغ ما ترویج شبکه ملی اطلاعات است که ابزار آن ایجاد شد، الان باید محتوا آفرین باشیم.

او با تاکید بر تهدیدات فرهنگی و مصون سازی در برابر تهدیدات و حفظ امنیت ملی گفت: اما مصون سازی مساوی با حذف نیست، بلکه آموزش به کاربران در رابطه با مفاهیم اساسی حفظ حریم خصوصی، مفاهیم اساسی کنترل خانوادگی در محتوای مورد استفاده کاربران، وظایف حاکمیت در صیانت از فرهنگ و امنیت ملی مد نظراست.

وی در پایان گفت: عده ای از ترس اینکه درخارج از کشور با راه اندازی این شبکه ایران سهمی در تولید محتوا داشته باشد، این شبکه را تخریب می کنند و ما نباید با آنها همراهی کنیم.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر